Alla män är potentiella våldtäktmän

Det skrivs och tycks mycket om våldtäkter nu, vilket inte är konstigt med tanke på vilket klimat som råder i den frågan. Män frias till höger och vänster, sist för att ”han inte visste bättre”. Trots alla hennes ”nej” så trodde han att det var en del av rollspelet dom aldrig ens pratat om! Jag finner fan inga ord.

På Twitter rasar män (ja, män. Ni kan fan rasa) över att bli sedda som potentiella  våldtäktsmän. En ”skön snubbe” skrev till att han ”respekterar kvinnor till 100%” men han kunde inte acceptera att någon av hans nära kunde vara en våldtäktsman. Jag försökte då förklara att ALLA våldtäktsmän är NÅGONS pappa, son, bror, vän, kusin osv. Då fick jag höra att jag haft en skev uppväxt och borde dö.

Men sanningen är att för många av oss kvinnor som går hem själva på kvällen så är alla män en potentiell våldtäktsman. Gubben du möter på gångvägen, kostymnissen som går bakom dig, gänget du går förbi. Alla dessa skulle kunna vara den som hoppar på dig bakifrån och drar in dig i buskarna. Alla dessa gör att man har nycklarna mellan fingrarna som ett knogjärn redo att försvara sig.  Alla dessa män gör att man har 112 framtryckt på mobilen och är redo att trycka på Ring. Alla dessa män gör att man känner sig obehaglig till mods så man skyndar på stegen.

För grejen är att vi vet. Vi vet att om vi skulle bli våldtagna så skulle vår våldtäktsman gå fri. Vi vet att det inte är någon idé att anmäla. Vi vet att det finns många friade våldtäktsmän som går ute på gatan och vi vet att det kan vara vem som helst. Någons  pappa, son, bror, vän, kusin.

Vi är chanslösa. Hur ska vi  kvinnor värja oss om vi inte ens har rättssystemet på vår sida?

22 reaktioner till “Alla män är potentiella våldtäktmän

  1. Guuuuuuuuuuud jag orkar inte. Ser liknande grejer hela tiden. Demoniseringen av våldtäktsmän som får folk att tro att samtliga är medelålders, ensamma, orakade män med ölmagar som lurar in små flickor i sina lägenheter, alternativt attackerar berusade kvinnor i mörka gränder. Man ba NEJ, det händer i din kusins IKEA-säng. Fatta!

      1. din syn på 50 % av Sverige är ganska rutten , du ska ge Fan i att tala om för mig vad jag är eller inte är

  2. Det måste vara vars och ens privilegium att välja att definiera sig som ett offer och gå omkring och vara rädd för sin omgivning. Men när man väljer att även göra sig till offer för rättsväsendet i en demokratisk stat, då beträder man en väg som i sin förlängning leder till mycket farligare tassemarker.

      1. Det tycker inte jag heller, i alla fall inte generellt. Men när man oreserverat klumpar ihop en stor grupp människor med sinsemellan mycket olika egenskaper, och gör dem alla till farliga. Då är man i all fall nära.

      2. vi killar/män kan bli rånade/misshandlade, fan gatorna kommer eka tomma i framtiden

  3. ”Men sanningen är att för många av oss kvinnor som går hem själva på kvällen så är alla män en potentiell våldtäktsman”

    Det betyder inte att alla män ÄR potentiella våldtäktsmän. Lika lite som alla kvinnor är potentiella barnamördare.

    1. Poängen är att vi inte vet vem våldtäktsmannen är, och när vi går hem själva på kvällen/natten, är alla vi möter och ser misstänkta.
      Till skillnad när man dagtid går på stan och inte ens tänker tanken.

      1. men snälla du, det vore ju hemsk om du hade rätt. Och med tanke på att personrån oftast görs av ”mörkahyade män” ska jag då se alla mörkkyade som potentiella rånare ?

  4. Håller med, även om jag som man alltid befinner mig på andra sidan: saktar ner mina steg så att kvinnan framför inte skall uppfatta mig som ett hot, alternativt skyndar mig förbi. Så visst, min rörelsefrihet påverkas också, men påverkan är i jämförelse vad en matematiker skulle beteckna som ‘liten’…

    Jag tycker också att din text hittar rätt i beskrivningen av det rationella att i vissa lägen betrakta män i allmänhet som potentiella våldtäktsmän utan att det alls finns någon implicit anklagelse om att alla män är potentiella våldtäktsmän. Hatten av.

  5. Generellt sett så står Roadrage på de godas sida – även denna gången alltså – och i det här fallet var just den ”potentiella” faktorn ganska oviktig, men än dock värd att uppmärksammas. Men de som sett klippet förstår antagligen att det här inte alls hade med saken att göra denna gången. Denna gången gjordes bara en ”Aftonbladet” – en rubrikvinkling, helt enkelt.

    Men att resonera utifrån att alla män är potentiella våldtäktsmän är lite som att säga att alla kvinnor är potentiella radikalfeminister och manshatare, vilket naturligtvis även det är helt absurt och felaktigt. Sannolikt kommer även detta någon gång att tas upp i kommande avsnitt eftersom förklaringar som bara är skrivet i ren text är alltför lätta att misstolkas. Det här ämnet kommer att kräva ett rejält kroppsspråk och oerhört stor försiktighet när det väl avhandlas, då det är mycket känsligt. Inte omöjligt kan Roadrage till och med vara helt fel forum att använda sig av, ifråga.

  6. Alltså, jag förstår verkligen inte hur man kan missförstå om man läser ditt inlägg. Visst, rubriken är provocerande men läser man vidare så förstår man ju. Om man inte är en väldigt, väldigt kränkt man förstås… Suck…

    1. Det är dock faktiskt relativt få människor, känner jag, som använder sig av termen ”vita kränkta män”. I sig är det dock oerhört intressant att diskutera. Det har därför blivit lite av ett ämne vi har under inspelning just nu, med målet att avskilja vettiga människor från hysteriska cyniker som gärna kallar sig för feminister, helt i onödan 😉

Lämna en kommentar