Oh du ljuva menskopp

Jag tillhör skaran som sällan hoppar högt över saker som slår igenom med buller och bång, jag blir tvärtom ganska ointresserad och funderar mest över what´s all the fuzz is about. Sen när trenden lagt sig lite, tassar jag fram och känner och klämmer lite och kollar om det är nåt för mig.

Så även med menskoppen. Jag var inte det minsta intresserad utan körde på med mina bindor. Utvecklade nån typ av tampongfobi efter min första förlossning och bara tanken av att föra upp en tampong i fittan ger mig rysningar.

Jag är inte nåt vidare fan av bindor heller. Tycker inte det känns så kul att hålla på att byta skydd i tid och jävla otid för att kunna känna mig någorlunda fräsch. Hursomhelst så köpte jag mig en menskopp, hittade en på Wish för 9 kr så jag får väl antagligen cancer på köpet, men ska köpa en ny när jag får tillfälle. Dvs börjat jobba och fått en lön.

Men ta mig tusan om jag inte blev frälst direkt! Vilken fantastisk liten pryl! Jag är helt fascinerad av den där lilla koppen som så prydligt samlar upp allt mensblod.

Den är inte heller svår att sätta in eller ta ut. Du håller fast i övre delen och vecklar in en del av den och sen för du upp den som en tampong. Jag för den ganska högt upp och drar sen ned den en bit, samt känner efter så att den har vecklat ut sig ordentligt.

När du ska ta ut den drar du i flärpen och tar sen emot den genom att hålla i själva koppen. Jag tog ut den i duschen första gången för att vara på den säkra sidan. Vill inte riskera Stockholms blodbad någon annanstans än hemma. Flärpen klippte jag av en bit, för den skavde lite, men det var lätt fixat!

Du tömmer den 2-4 ggr per dygn, eller hur många ggr du nu känner för. Jag har en storlek medium och på bilden är mängden från ca 13-7.30. Du tar ut den, tömmer och gör ren den med lite ljummet vatten, sen sätter du tillbaka den. När mensen är över, kokar man den och sen är den redo för nästa menstruation. Jättesmidigt!

Fördelarna är inte bara ekonomiska utan även miljömässiga då det konsumtionen av engångsprylar och det krävs inga skogar för att göra en menskopp. Dessutom kan du ha en och samma menskopp i upp till 10 år. Man sparar många slantar på att slippa köpa mensskydd på 10 år. Mens kostar.

So no more pengar på bindor/tamponger! Inte en jävla spänn ska jag lägga på mensskydd förutom denna lilla dröm i silikon!
Jag och min menskopp fo´life!

One thought on “Oh du ljuva menskopp

  1. Önskar att den funnits/jag vetat om den när jag var ung. Nu behöver jag inga mensskydd alls längre, befrielsen är här! Men dottern vill ha en, så den ska införskaffas till henne.

Kommentera

