Sluta låtsas som ni bryr er

När man är aktiv i diskussioner om t.ex. feminism och feministiska frågor på bl.a. Twitter och Facebook, så slås man (iaf jag) av en detalj. Dessa män som ofta ifrågasätter varför feminister inte gör si eller så. Dessa män som brölar ”Ah men kvinnorna rå!” när mäns problematiska beteenden diskuteras. Dessa män som vill sätta agendan för feminister.

Det som slår mig då är, att ENDA gången jag ser män prata om problematiken ”kvinnor som köper sex” är när det pratas om män som köper sex.
ENDA gången jag ser män prata om ”män som våldtas” är när vi pratar om kvinnliga offer.
ENDA gången jag ser män prata om ”kvinnor som misshandlar män” är när vi diskuterar det manliga våldet.

För om ni verkligen bryr er om just det ämnet, starta en ny tråd om det. Skapa en ny diskussion. Lägg fram argument, fakta, berätta om era erfarenheter. Gör nåt. Ni behöver inte stå längst fram på barrikaderna men visa lite jävla engagemang om ni nu tycker att frågan är viktig. Gör nåt istället för att gapa om att ”män blir minsann också våldtagna” när vi är mitt uppe i en diskussion om våldtagna kvinnor. At the least, kan ni åtminstone hålla med om att det är för jävligt att det är så många kvinnor som på olika sätt är utsatta för diverse sexuellt våld.

Jag kan liksom bara dra en slutsats av det. Ni bryr er egentligen inte, ni vill bara flytta fokus. Ni skiter fullständigt i mansjourer, mottagningar för våldtagna män eller att bryta tabut för misshandlade män. Ni är inte intresserade av att lyfta ett finger för dessa frågor, ni vill bara få en chans att trycka tillbaka. Att ni hela tiden tjatar (ja, tjatar) om varför vi feminister ”inte fixar mansjourer” är bara att själva slippa ta ansvar för något ni egentligen inte bryr er om. Det ska bara verka som att ni gör det.

För jag tänker att ni annars skulle ha engagerat er i dom frågorna nån annan gång. Skrivit nån stackars tweet om ämnet, nån sketen status på Facebook, men nej. Ingenting. Inte ett skvatt. Zip, nada noll. Ni bryr er inte. Alls. Men ni har inga andra argument att komma med, för ni vet att det vi säger stämmer och det känns antagligen lite jobbigt. (buhu)

För även om det inte är just du som är en av dom som våldtar, misshandlar eller är ett allmänt as, så är du fortfarande en del av problemet. Vill du verkligen vara det?

6 thoughts on “Sluta låtsas som ni bryr er

  1. Mycket intressant inlägg, men samtidigt för mig lite skrämmande att kommentera, just för att jag är man.
    Själv är jag av åsikten att våldtäkt är våldtäkt och nej är ett nej.

    Detta är något som behöver diskuteras och komma upp mer på dagordningen, både i Facebook grupper men också högre upp bland politiker.
    Jag tar mycket sällan parti i enskilda händelser, särskilt om det är delningar från ex vis kvällstidningar och att det delas med ord typ ”kastrera alla män”.
    Debatten om detta är mycket viktig, och jag tror det är viktigare att få män med sig i avståndstagande av denna typ av dominanshandlingar, och då de yngre männen.
    Men om jag som man säger att våldtäkt inte är ok i ett eget inlägg, så blir det alldeles tyst eller så blir jag mer eller mindre halshuggen av några kvinnor just för att jag tar upp detta.

    Varför blir Joakim LaMotte så hatat för att han åker runt på skolor och föreläser om detta med mäns våld mot kvinnor?
    En seriös debatt behövs verkligen i ämnet, och i en seriös debatt behövs både män och kvinnor.
    Hur skall vi män som inte accepterar våld mot kvinnor tillsammans med er kvinnor som inte accepterar våld mot kvinnor agera, för agera måste vi göra och jag tror det är viktigt att vi kan göra det tillsammans. Det behövs verkligen en attitydförändring i detta.
    Kvinnor är inga knullmaskiner som man våldtar för nöjes skull, utan de är människor som alla andra med tankar och känslor, och skall behandlas med respekt som man gör med vilken människa som helst.

    1. Problemet med Lamotte är inte ATT han är ute och föreläser, det är toppen! Problemet är HUR han gör det. Han anser att hans ”feminism” är bättre än alla andras. Att hans sätt är det rätta och att det han gör, trots att massa kvinnor föreläser om samma ämne, är mycket viktigare och bättre än vad andra kvinnliga feminister gör. Han bashar unga tjejer, raderar rimlig kritik och ignorerar kvinnor som säger att dom inte vill bli filmade i hans jävla live-reportage. Bara detta att han vräkte ur sig att han gjort mer för feminismen är Fi! gjort på 10 år. Alltså, jag kan go on forever om den tönten. Han är en narcissist helt enkelt. Så fuck him.

      Men det jag saknar är män som tar upp dessa ämnen, för dom ÄR viktiga. Män som gör det UTAN bekostnad på utsatta kvinnor. Som inte lägger över ansvaret på oss feminister.

      Män som försöker ta bort tabun om män som våldtas, män som blir slagna osv. Män som jobbar på att machokulturen ska försvinna. Män som pratar om (och visar) att det är ok att, som man, vara mjuk och/eller ledsen. Ja, du fattar. Det skulle vara grymt!

      1. Jag försöker läsa in mig på ämnet för att våga sticka ut, men än vet jag för lite ur andra synvinklar än kvällstidningarnas reportage.
        Men samtidigt är jag rädd för att domstolarna är för dumma. Vi har ju nu det som hände på finlandsfärjan och de som tidigare blev betraktad som grov våldtäkt senare bara blev våldtäkt av två personer efter varandra. Nu skall ju HD pröva det fallet, men det ger ju också ett prejudikat och det värsta är ju om de går på hovrättens linje. Då måste vi ju arbeta mot politikerna för att det skall bli lagändring.

Kommentera

