Pappor, respektera era döttrar

Lite då och då ser jag föräldrar på Facebook, som delar bilder som beskriver vad de gör eller ställer för villkor om någon ska dejta deras dotter. Naturligtvis är våld och skjutvapen inblandat, för det är ju alltid kul att ”skämta” om hur man ska skjuta någon. Speciellt i dessa tider, då våld och vapen är ett sånt icke-problem …

Här är några exempel på vilka bilder det kan handla om:

Jag har en dotter, jag har även en son. Ni kommer inte att få se detta från mig. Det är inte för att jag inte bryr mig om min dotter, utan just för att jag gör det. Vem hon dejtar är hennes beslut, jag kan inte bestämma över vem hon kommer att bli kär i (förhoppningsvis blir det inte ens i en man). Jag måste lita på att hon kan göra egna bra beslut och på min förmåga som förälder att ha gett henne möjligheten till det.

En annan intressant grej i detta är, att dom som delar detta även ibland skriker sig hesa över tvångsgiftermål. Ni fattar va? Dubbelmoralen. Visst, detta är inte att tvinga in sin dotter i ett äktenskap, men det är definitivt att lägga sig i vem hon ska träffa och det är inte så långt ifrån.

Och medan vi är inne på giftermål, så är traditionen att pappan ska lämna över dottern, allt vanligare i Sverige. Mycket tack vare USA naturligtvis och dom amerikanska filmerna där allt är så hubba bubba och sockervaddigt att man kräks. The swedish way är att gå sida vid sida, en ritual som markerar makarnas jämställdhet och att man går in i äktenskapet frivilligt. Det vill säga, inte att fadern i familjen gett sitt godkännande och ger (ja, bokstavligen) bort sin dotter till den man han godkänt. Kanske t.o.m genom att säga ja till en man som gått till pappan för att ”be om dotterns hand”. För att få ett ok. Av pappan. Ser ni det skeva där?

Eller hedersvåldet vi alla avskyr. Ni vet, där döttrar (oftast) mördas för att deras fäder (oftast) anser att dom dragit skam över familjen när de valt en man som inte är godkänd. Well guess what, titta på bilderna och kolla budskapet. Jag tänker inte skriva mer om det, för jag tycker Vardagsrasismen gjort det tillräckligt bra.

Men om ni nu nödvändigtvis vill dela nånting eller get the t-shirt välj då denna och visa lite respekt för era döttrar.

7

2 thoughts on “Pappor, respektera era döttrar

  1. Ja, det är verkligen helt horribelt. Och sen fattar de ändå inget när jag säger att det här är samma sak som hedersvåld, samma strukturer och samma grundidé…

  2. Män är män, kvinnor är kvinnor.
    Ni tjatar om dasslock och män om bilar osv. När det kommer till problemet däremellan är du ett bra exempel på hur man misslyckas i kommunikationen.
    Vid din ringa ålder har du redan uppnått status som fullfjädrade tjatkärring. När din ”fantastiska” man ligger småpackad i TV-soffan på helgerna och smygporrsurfar så fort du vänder ryggen till kan du fundera över om det var ditt sexstrejkande eller din bittra attityd som sög livslusten ur er båda. Det kanske var lite trevlig ändå när alla fick vara som dom var. Se det som om vi vore husdjur, när hunden ätit upp skorna så blir vi inte överraskade för det är ju bara en hund. Samma med oss fast på personligt plan. Olle är Olle, han slåss, visa Olle vad kärlek är. Petra är Petra och hon är bitter, hjälp Petra till ljuset igen.

    Lycka till med att förändra det du KAN förändra. Allt annat slutar med diktatur.

Kommentera

