Frustration är ingen ursäkt

”Hej stockholmsfamiljer med stora barn.
Idag planerar ett stort antal rasistiska/nazistiska grupper att göra vad de kallar en aktion i city med start kl 13 vid Norrmalmstorg. Efter det ska de bl.a. Jaga papperslösa och de ensamkommande pojkarna från Sydamerika.
Håll er borta och låt absolut inte barnen åka in till stan själva idag.
Detta är så vidrigt!!!!!!!!!
Sprid gärna men i slutna grupper. Ta bort mitt namn då.”

Detta meddelande delas just nu på Facebook och jag ser hur skräcken sprids bland mina vänner. Dels hos dom som själva blir rasifierade, men också hos dom som lever med en blandad familj. Dom är rädda för att gå ut. Rädda för att råka stöta på fel personer. Rädda för att bli misshandlade pga sin hudfärg. Rädda för att vistas i sitt eget land.

Och detta sker just nu.

”På lördagen har det samlats demonstranter på Norrmalmstorg i Stockholm. Under namnet ”Folkets Demonstration” har de bland annat som syfte att ”regeringen ska avgå” och flera främlingsfientliga talare är inbjudna. Bakom ”Folkets demonstration” står SD-politikern Johan Widén och Therese Larsson.”

 

Orsaken till detta är det som inträffade igår (läs 2016-01-29) då svartklädda, maskerade män delade ut flygblad som uppmuntrade till att ge sig på ensamkommande flyktingbarn. Flyktingbarn. Barn.

Skärmklipp.JPG

Vuxna män som ger sig ut i grupp att spöa upp kids och detta ursäktas av alltför många med frustration?! Nej, det är inte ok. Inte ok alls. Det är att normalisera det som sker och det finns bara fel med det.

Det är inte frustration som gör att vuxna män ger sig ut på stan för att misshandla barn och att uppmuntra andra att göra detsamma. Det är hat. Hat och feghet. För ingen kan väl ändå säga att det är modigt av en man att slå ett barn? Oavsett om barnet är 8 år eller 15 år. Och att ge sig ut på stan för att ge sig på ensamkommande flyktingbarn? Hur ser de vilka som är flyktingbarn och inte? Hur gör dom sitt urval?

Enligt uppgifter var det tydligen huliganer ”personer från samtliga Stockholmslag”. Då detta knappast hade med fotboll att göra skulle jag inte kalla dom för huliganer, snarare nazister. Eller varför inte terrorister?

Vi kan inte tillåta detta. Det går inte. Det skulle skapa ett land som blir livsfarligt att leva i om enskilda privatpersoner ska vara åklagare, domare och bödel. När män i grupp (ja, det är oftast män) hetsar upp varandra och sen går ut på stan och börjar misshandla folk till höger och vänster, då måste vi sätta stopp. För vilka ger dom sig på sen? När deras egna gränser blir mer och mer utsuddade.

Det totalt livsfarligt när folk med högafflar ger sig ut och ska skipa nån, enligt dom själva, rättvisa för att polisen, regeringen, grannen eller vem dom nu vill skylla på inte gjort sitt jobb. Medborgargarden är inte lösningen och ”frustration” är ingen ursäkt.

4 thoughts on “Frustration är ingen ursäkt

  1. Så jäkla vidrigt! Jag var i Stockholm på lördagen och satt i en hotellobby när jag väntade på mitt tåg. De påverkade alltså min frihet genom sin skrämseltaktik, vilket borde innebära att de är terrorister. Och då är jag verkligen inte en de skulle ge sig på, jag hade klarat mig förbi dem. Jag skäms över att bara min hudfärg skonar mig, det är helt galet!

Kommentera

