Föräldrar som skammar föräldrar

Det känns som om pressen på föräldrar, framför allt mammor, aldrig varit större än vad den är nu. I varenda föräldragrupp på Facebook diskuteras det ständigt om vad man inte ska göra som förälder, gärna i kombination med ett inlägg som går ut på att skamma en vän/kollega/syster/random person på stan, som gjort si eller så. Allt medan personen i fråga, nöjt smackar att skulle hen minsann aldrig göra och så är gruppen av inbördes beundran igång och berömmer varandra för sitt förträffliga föräldraskap. För kraven kommer alltför ofta från den egna gruppen, dvs andra föräldrar.

Och det kan verkligen vara om precis allt möjligt.
Frågar någon om t.ex sköljmedel är någon genast där och petar en i sidan och säger ”Sköjlmedel är minsann inte bra för barn, jag använder minsann ättika. Det är mycket bättre!
Frågar man om tips på saker att bjuda på till ett barnkalas får man tipset att ”Ersätt grädden med kvarg och ersätt kakorna med frukt, för socker är inte bra för barn.” Nä, gud nåde om barn skulle få i sig socker på ett barnkalas.

Man ska inte säga nej till barn för ”Det har så negativ klang, det är bättre att säga stopp och förklara varför man inte  får göra så.” Spontant känner jag att vilket ord som man än ersätter nej med får en ”negativ” ton och det är inte alltid en pallar att vara superpedagogisk och förklara saker för en 9 månaders bebis som ändå inte fattar vad man säger.

Du får inte vara borta från ditt barn mer än 1 dygn per år barnet är. Dvs är ditt barn 2 år så får du vara borta max 2 nätter, ”annars finns det risk för att anknytningen blir förstörd”. Är barnet under 1 år kan du vara borta under dagen. Nu har ju så små barn inget tidsperspektiv och jag tänker att var och en känner sitt barn bäst. Frukten ska vara ekologisk om man ens ska ge barnet det, för ”tänk på allt fruktsocker”.

Du får absolut inte använda ordet duktig ”för det skapar prestationsångest hos barnen”. Jag personligen tror mer att det beror på hur du använder dig av orden än att du använder det. Tvättar du inte kläderna du köpt innan användning så ”förgiftar du dina barn”, likaså om du tänker vaccinera barnen, för då ”finns risk för autism”. Ja, jag käkade yoghurt samma dag jag blev förkyld, alltså orsakar yoghurt förkylningar.

Våtservetter är ajabaja och det ska man göra egna. Är du föräldraledig med stort barn på förskolan är du en ”lat förälder” för ”man skaffar ju inte barn för att ha dom på förskolan”. Man kan även få berättat för sig att ”förr klarade minsann föräldrar av att ha sina barn hemma”. Utan någon som helst hänsyn till nånting utom sin egen uppfattning. Maten ska naturligtvis vara hemlagad och inget halvfabrikat.

Även barn drabbas av glutenhysterin vilket gör att du får smäll på fingrarna om du frågar när gluten ska introduceras. Det gäller förstås inte bara gluten, utan även socker, barnmatsburkar, mjölkprotein, salt, klämmisar och plastflaskor. Du ska inte städa upp efter barnet för det ”kan hämma utvecklingen” och så vidare i all jävla oändlighet.

Mitt tips är att inte lyssna på alla tips. Lita på ditt omdöme, för alla andra vet inte alltid bäst. Dessutom är det inte alltid dom är ute efter att ge ”goda råd”, ibland är faktiskt syftet att bara trycka ned för att höja upp sig själv.

Jag gör som jag tycker blir bra och oftast blir det så också.

Skärmklipp

2 thoughts on “Föräldrar som skammar föräldrar

  1. Hahahaha, jag är så jäkla glad att jag fick barn först när jag var gammal (37 år) så jag hade självkänsla nog att skita i allas goda råd!

Kommentera

