Vit jul eller inte

Läste precis Enligt Ellen´s debattinlägg i Aftonbladet angående kampanjen Vit jul på Facebook. Hon har helt rätt, det är tyvärr dessvärre dom som behöver det mest, som tar åt sig minst. I alkoholismens problematik ligger förnekelsen och hos dom är kampanjen verkningslös.

Men man behöver inte vara alkoholist för att bli påverkad av alkohol. Barn märker av ett förändrat beteende snabbare än vad många vuxna inser. ”Barn mår dåligt om föräldrar beter sig illa, där är vi överens. Att alkohol per automatik innebär att barn mår dåligt, det är däremot en lögn.”
Sant. En öl och/eller en snaps till maten påverkar inte alla och då tycker jag inte att det är något som hindrar att du tar den där ölen/snapsen. En påverkad förälder behöver heller inte betyda att barnen mår dåligt.

Jag tänker att man inte behöver vara någon absolutist på nåt sätt, men att man bara låter bli att bli full och odräglig. Sen har det en viss betydelse på om ditt barn är 4 år eller 16 år, det går inte att förneka.

Naturligtvis är inte julen bara ”barnens högtid” men onekligen är det den högtid som de flesta ungarna ser mest fram emot. Jag tror inte heller att barnen tar skuld över städandet eller konsumtionshetsen (som jag för övrigt inte alls är ett fan av).

Sen tror jag inte att barn skadas av att se eller umgås med människor som dricker alkohol, så länge det sker under ordnade former. Jag är nykter men övriga deltagare i min familj kanske väljer att ta ett glas vin eller en öl till maten. Skulle någon bli påverkad av det så är det inte hela världen, då jag står över och jag har ansvaret över barnen.

Jag tror att en del av oss vuxna, som väljer att stå över alkoholen, gör det för att vi minns våra barndoms jular som allt annat än vita. Själv så har jag som förälder blivit otroligt färgad av det.
Jag minns så väl när första ölen öppnades och då visste jag att lugnet och den goda stämningen snart var över och jag kan fortfarande känna den där känslan av olust när jag tänker på det.

Vi är många som haft jular som varit fyllda med fylla och bråk, därför är det antagligen mer självklart för oss att stå över. Men problemet sträcker sig tyvärr längre än bara julafton, för de barn som är  drabbade finns det 51 helger till som skapar ångest, oro och rädsla. Och ja, tyvärr inte bara helgerna.

Jag tror att föräldrar generellt gör sitt bästa för sina barn och det handlar inte om att skuldbelägga de som väljer att ta sig ett glas. Jag tror inte att någon (som inte har en alkoholproblematik) planerar att dricka sig full på julafton eller i övrigt för den delen, när barnen är med. För är det planen, då bör man kanske tänka om.

Men det är onekligen fascinerande att läsa i kommentarsfältet hur folk, med näbbar och klor, försvarar sin rätt till alkohol. Det är som en helig graal, det kan jag däremot tycka känns lite tragiskt. Alltså visst, det är kul att vara full och festa loss eller trevligt med ett glas vin till maten, men att gå in i en sån försvarsställning förstår jag inte.
.

Men det är lite så det är i det här landet, ge fan i vår sprit och vårt snus och höj för guds skull inte skatten!!

3 thoughts on “Vit jul eller inte

  1. Jag har aldrig druckit alkohol, mest för att jag inte känt behovet. Jag har inte minnen av fylla hemifrån och jag har aldrig lagt mig i hur min omgivning gör med alkohol. Ändå får jag om och om igen stå emot andra mäniskors tjat om att jag borde dricka, för att det är så trist för dem annars… Den delen av alkohol har jag allra svårast för. Den att skammen över att dricka innebär att du behöver ha alla andra med dig i drickandet för att det ska vara OK…

Kommentera

