Tjock vs smal. Over and over and over again.

Ok, så Victoria secret använder sig av smala modeller, inget nytt under solen där, men de har mage att dessutom märka bilden ”The perfect ”body” och det är problematiskt. Ja, det syftar på underkläderna men har en dubbelmening.

SkärmklippLäser i en länk från Solo att 10 st kvinnor kör ett motdrag. De visar upp sina kroppar som motpol till idealen.

Skärmklipp De skriver ”Nu har 10 starka kvinnor slagit tillbaka mot företaget”. ”Starka kvinnor”, det är ett uttryck jag verkligen inte tycker om, det gör jag inte heller i detta fall. Det antyder att vissa kvinnor är svaga och att det är något dåligt. Det är sällan det talas om starka män, för män förväntas vara starka medan kvinnor är bräckliga och sköra. Vilket är bull shit. Sen är man alltid ”stark” när man visar upp en kropp som inte tillhör idealen, vilket också bara bekräftar att det är så otroligt utanför normen.

Hur som helst, det var inte grejen. Grejen är kommentarerna till detta inlägg. Oh. my. god. kommentarerna! Det är som det brukar, det är fult att vara tjock. Det är inte hälsosamt och bla bla bla. The basic bullshit. För vissa tycks tro att alla har en strävan och skyldlighet att leva ett hälsosamt liv. Så är det inte.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Skärmklipp

För mig är det otroligt triggande att gå igenom dessa kommentarer, för det är mig de pratar om. Jag ser ut som flera av de på nedre bilden. Alltså den bilden på de ”feta” och ”ohälsosamma” kvinnorna. Som är ”dåliga ideal” som ”förespråkar fetma”. Jag är alltså en sämre människa, detta helt baserat på min kropp. De vet ingenting om hur vi mår, hur våra värden ser ut eller hur friska vi är. Det ska heller inte ha nån som helst jävla betydelse.

För egentligen är det bara ”ok” att vara tjock om man försöker göra nåt åt det. Man måste påtala och övertyga om att ”man faktiskt försöker gå ned i vikt” alt att ”man ska börja träna”. Det är inte ok att bara vara. För då ”uppmuntras ett ohälsosamt ideal”. Vi ska inte gå här och tro att vi duger som vi är.

Äter vi ute ska vi helst ta en sallad och inte en bit kött med bea (förutom om vi går på LCHF, dvs att vi försöker gå ned i vikt), vi ska inte ta bussen ett par stationer trots att det regnar för vi måste ju röra på oss osv.

Det finns inget som säger att en är vare sig hälsosam eller frisk bara för att en är smal. Var och en ska få se ut som de vill och behagar utan att andra ska lägga sig i. Smal som tjock. None of your business.
Ingen har en skyldighet att vara hälsosam.

Skärmklipp

2 thoughts on “Tjock vs smal. Over and over and over again.

  1. Hejsan! Första gången jag kommenterar här! Nyss hittat din blogg som verkar vara en i min smak! Kanske läste 4-5 inlägg so far men jag gillar ditt sätt att tänka! Ha det gott/Emma

Kommentera

