Nykterhet provocerar

När jag blev mamma tog jag ett aktivt beslut, det beslutet var att vara en nykter förälder. Jag har valt bort alkoholen på obestämd tid. För mig är det inte en konstig sak, utan det var väldigt enkelt. Jag avstår helt men dricker gladeligen alkoholfria öl, viner osv. I min värld hör inte alkohol och små barn ihop. Inget konstigt för mig, däremot verkar andra tycka det är lite konstigt. Inte nödvändigtvis fel, utan mer lite överdrivet. ”Dricker du inte ens när barnet inte är med?” Nej, inte ens då. Jag har inte lust, jag är inte sugen.

En del kommer med kommentarer som ”ja, men ett glas vin ibland går ju bra”. Ja, det går alldeles utmärkt men jag väljer att låta bli. Jag vill inte ha, känner mig inte ens speciellt sugen. Andra kan köra den med burdusa stilen som ”kom igen nu´rå! Var inte så tråkig! En öl kan du väl ta?!” Ja, det kan jag, men jag låter bli och duger inte mitt nyktra sällskap så får det vara.

Jag är övertygad om att de som kör den mer burdusa stilen gör det för att legitimera sitt eget drickande. Som om de tror att jag ser ned på dom och att jag är liiiite bättre som låter bli. Så är det inte alls. Drick du din öl, jag dömer inte dig för det. Gudarna vet att jag har druckit så att det räcker till och blir över. Jag var den som aldrig bangade en fylla, för grejen är, att det är kul att vara full. Det är en avslappnande, glatt och härligt att hänga med vänner och ta sig en fylla. Så för all del, kör på! Jag avstår.

En stor anledning till mitt val är att jag vuxit upp i ett hem där alkoholen hade en väldigt stor plats. Min uppväxt i ett hem präglat av alkoholmissbruk, är naturligtvis en enorm orsak till att jag valt att avstå. Barn märker ofta att vårt beteendemönster blir annorlunda av alkohol, snabbare än vi själva märker det. De förstår inte heller varför det blir annorlunda, vilket kan upplevas som obehagligt. Minns känslan väldigt väl.

Men det är onekligen fascinerande att en ska behöva ha en ”giltig anledning” till att avstå alkohol, men aldrig för att dricka den. Du ska helst vara gravid, den anledningen är jättegiltig, är du chaufför är det oftast ok men förslaget att ”ta EN öl, det hinner försvinna” är inte helt ovanligt för dom, medicinerar du är även det en hyfsad anledning att stå över men även där få man ofta höra att ”men det värsta som händer om du dricker, är att medicinen får lite sämre effekt. Det är inte farligt att blanda!”

Varför är det så? Varför ifrågasätts nykterheten mer än fyllan? Borde det egentligen inte vara tvärtom? Borde man inte fundera mer över fylla än nykterhet? Varför är det så svårt att förstå att några av oss vill avstå?

Jag har nu varit nykter sen 13 januari 2013, jag vet inte hur länge jag kommer stå över alkohol helt. Jag har inte någon tidsplan, inte mer än att så länge jag inte vill så låter jag bli.

Det funkar fint för mig och då borde det vara ok med dig!

10 thoughts on “Nykterhet provocerar

  1. Jag är 23 och har alltid vart nykter. Blir jag bjuden av folk som inte vet om detta, så möts jag i 99% av fallen av ett chockat, nästan kränkt ansiktsuttryck hos den som bjuder. ”men va? Vadå, har du aldrig druckit?! Varför inte då? Men kom igen! Va tråkig du är!”

    Har alltid upplevt att personen i fråga kräver ett svar till varför jag inte dricker alkohol. Ofta återkommer personen till mig under kvällen med repliken ”men du…. jag fattar inte” och ett genuint förvirrat ansiktsuttryck.
    Jag hamnar alltid i en försvarsposition utan att ha placerat mig där själv. Jag går ifrån personen, hen kommer alltid tillbaka. Förhör.

    Jag skulle istället vilja ställa frågan tillbaka. Varför en person väljer att dricka alkohol är en jävligt mycket mer relevant fråga. Ställer jag den så får jag inget svar. Utan fokus flyttas över på mig.
    Observera att ca 100% av de 99% som reagerar på detta sätt är av motsatt kön. Alltså män.

    1. Du har helt rätt! Det vore rimligare att fråga den som dricker om varför, än den som avstår. Jag bryr mig inte om att mina vänner tar sig en fylla, been there done that, men då ska inte heller jag ifrågasättas.

      Men vill också förtydliga att mina vänner inte ifrågasätter, utan det är bekanta och vänners vänner.

  2. Vet hur det är. Har varit nykter hela livet, men inte slipper jag förslagen för det. Blir lite smått tröttsamt efter 32 år ;). Anar att vegetarianer och veganer sitter lite i samma båt.

  3. Jag har oxå varit nykter i hela mitt liv, bara smakat med tungan på vin, öl och sprit. Tyckte inte om smaken och började därför aldrig. Till saken hör att jag är glad och rätt hämningslös som person. Jag kan inte ens räkna alla de gånger då folk blivit förvånade, bestörta, förbannade och dessutom på olika sätt både försökt övertala mig att smaka och till och med lura mig att dricka. Jag tror helt och fullt att det beror på att de vill att jag ska bli lika dimmig som dem, så jag inte minns det som gjorts och sagt, i de fall de kanske kommer att göra bort sig… Själv sitter jag på de flesta fester och väntar på att alla ska fyllna till så de inte är så stela och tråkiga utan slappnar av och blir lite mer wild & crazy, som mig… Och sen minns jag ändå inget efteråt, så de behöver inte oroa sig… Sen blir det lite komiskt med nya bekantskaper som kanske först efter tre-fyra fester förstår att jag är nykter, för de tror mig oftast inte, för de har minsann sett mig full… Så, tydligen behöver ag inte alkohol, jag blir lika full som de jag har runt mig, men slipper må illa dagen efter, väldigt praktiskt…

  4. Jag har precis som några föregående kommentarskrivare varit nykter hela mitt liv (25 år nu precis). Mest för att jag aldrig blev en ”partybrud” bara för att jag kunde gå på krogen, och för att jag inte gillar att festa. Sitter liksom hellre hemma och ser film. Har aldrig fattat grejen med alkohol, när det finns COCA COLA att dricka liksom?! 😉 Men jag har aldrig stött på personer som är burdusa, kanske för att jag väldigt sällan befinner mig i miljöer där det finns fulla människor? Men däremot många förvånade ansikten, senast idag faktiskt när mina nya arbetskollegor fick höra att jag aldrig druckit. Det förvånade ansiktsuttrycket kombinerat med ett ”jaha, oj vad starkt gjort av dig!”
    Jag vet inte, tycker det är konstigt att inte denna alkoholkonsumtion ifrågasätts mer… Men det är väl en del av vår fina kultur och traditioner. :/

  5. Alkoholnormen är rätt hemsk egentligen, sjukt att vuxna människor inte får bestämma själva utan det ska ifrågasättas in absurdum. Jag vet att jag själv gjort det men då hade jag i alla fall ursäkten att jag var ung och dum. (typ 20)

    1. Jo, när jag var yngre så frågade jag nog också. Nu vet jag bättre och det borde de flesta vuxna göra. Rent krasst så vet man ju inte om det är en alkoholist man tjatar alkohol på. Och DET är bara så jävla dumt att riskera.

Kommentera

