Ovälkomna komplimanger

Komplimanger är något många uppskattar. Det är roligt att få bekräftelse och det gör att man blir glad. Men, det beror också på vad man får komplimanger för och vem komplimangen kommer ifrån. Komplimanger kan också få en att känna sig väldigt obekväm och de är inte alltid önskvärda. Hur många tjejer har inte fått komplimanger från okända män, som blir arga när de inte får den glada respons som de förväntar sig? Ganska många skulle jag vilja påstå.

”Öööh! Jag sa ju att du var snygg! Kan man få lite jävla tacksamhet eller?! Skit i det då jävla hora!!” Nån som känner igen scenariot? Ofta från nån ”skön snubbe” som sitter med sina ”sköna polare” som blir sur över att dom inte får tacksamhet tillbaka. Jag har varit med om det och jag vet att många andra har varit med om det också.

Jag tycker att man kanske ska tänka sig lite för innan man ger okända kvinnor kommentarer om deras utseende. Pejla läget lite. Det är långt ifrån alla som känner sig bekväma med det. Speciellt om du förväntar dig ett tack, för något ingen bett dig att göra.

8SkärmklippSkärmklippSkärmklipp6SkärmklippSkärmklippSkärmklipp

Skärmklipp

SkärmklippSkärmklipp14Och de som inte fattar varför man inte är tacksam, när de är så snälla och kommenterar hur du ser ut.

Skärmklipp52För nej. Det är inte en komplimang om mottagaren inte tar det som en komplimang. Oavsett vad du själv tycker, för får du nån att känna sig obekväm för saker du säger, då är det inte en bra sak. Mottagaren är kanske inte intresserad av att höra vad du anser om hennes utseende, tvinga då inte på henne dina åsikter.

Jag vet inte hur många gånger jag fått kommentarer om mina bröst när jag varit på krogen. Helt okända män som kommer fram och berättar vad dom tycker och vad dom vill göra med mig och mina bröst. En del har dessutom bara kommit fram och klämt på dom, för dom ”ville kolla om dom var äkta”, ”dom såg så mjuka och härliga ut” osv. Det är så. jävla. inte. ok! Och naturligtvis blir dom förbannade när jag inte reagerar som de föreställt sig. Att jag känner mig trängd och obekväm över att dom tafsat på mig, det är helt irrelevant för dom. En ska bara vara kåt, glad och tacksam.

Om du blir arg, för att din komplimang inte uppskattades, då är det nåt som är fel. Med dig

7

4 thoughts on “Ovälkomna komplimanger

  1. Så sant. Även om komplimangen är oskyldig och situationen inte upplevs som hotfull gör den ändå att man blir medveten om sin kropp och hur andra uppfattar en, och det är i sig obehagligt. Det är inte så jävla lätt att försöka tänka mindre på sitt utseende när folk bedömer det hela tiden!

  2. Åhh, jag tror att 90% av kvinnor känner igen sig i det här. Och de som inte gör det där beror det på att de är så skolade i patriarkatet att de faktiskt tar det som en komplimang att vara någons runkobjekt. Blääää. Minns killen som kom fram till mig i en bar och ville ta av mina glasögon eftersom han ”anade att det fanns en snygg kvinna där bakom” WTF??? Ska det vara en komplimang? Han blev så utskälld av mig och två väninnor att jag tror han gick hem… Jag skulle vilja lägga till de där komplimangerna en får på jobbet, som inte heller är komplimanger utan ett sätt att förminska. Som min chef som alltid talade om hur snygg jag var, när jag ville veta vad han ansåg om det jobb jag utförde. Eller kunden, som först står och minglar och berättar om hur mycket han jobbat med att få kvinnor att få ta plats och utvecklas, och sen, när mötet, SOM JAG ANSVARAR FÖR, ska börja så ler han vänligt mor mig och säger ”Åhh, så kul att du oxå ska vara med, så vi får nått snyggt att vila ögonen på!” I det läget måste jag ju bita ihop, det var en miljonaffär och jag skulle få sån skit från min chef om jag förstörde den…

    1. Men ja! Vem fan vill ha komplimanger som följs av en förolämpning. Inte mycket av komplimang då inte. Jag fattar inte varför så många tror sig ha rätten att berätta om sina åsikter om andras utseende. Varför kan dom inte bara hålla käften och hålla det för sig själv?! Oerhört irriterande.

Kommentera

