Vi är den vi är, inte den vi ser ut att vara

Såg idag en video på Facebook, en video på en ung tjej som ”har tröttnat på att det bara är tjejer med perfekta idealkroppar som vågar visa upp sig. Nu har hon slutat vänta på att nån annan ska ta första steget – och gjort en video själv.” Jag förstår henne, jag gör det verkligen. Jag är också trött på alla idealkroppar som ständigt visas upp. Att känna att det inte finns någon naturlig plats för någon som ser ut som jag. Att ständigt matas med annonser och löpsedlar på hur man ”blir smal” och diverse diettips.

Men vad jag också blir  lite trött på, är alla som vill visa hur en ”normal” kropp ser ut och lägger ut bilder, videos på sin kropp. Sin smala kropp. Jag fattar syftet, men jag kan inte relatera. För även denna tjejs kropp är, iaf enligt mina mått, ännu en smal kropp. För även om hon står utanför idealen är hon fortfarande väldigt nära dom. Och även om det inte är en supertränad, superslimmad kropp är det fortfarande en smal sådan.

Men det jag ser är en kropp som inte behöver köpa sina kläder på en speciell avdelning. En kropp som i all sin ”vanlighet” inte stämmer det minsta in på min kropp. Och denna tjej är bara en av flera som lägger ut sin kropp i syfte att uppmärksamma att alla inte ser ut som idealen, men också en av alla som, jämfört med mig själv, ligger rätt nära.

”Det här är min kropp, den är 20 år gammal och har under sin existens fått ta emot alldeles för mycket hat och kritik, något den egentligen absolut inte är värd.” Sant, det är den sannerligen inte värd. Ingen ska behöva ta emot det. Min kropp är min, det är inte andras huvudbry om hur den ser ut. Det borde vara totalt ointressant. Tyvärr så är det inte det.

Hon skriver ”Hela jag. Med celluliter, lår, mage, rumpa, bröst, sminkad, osminkad, ståendes, sittande, med kläder, utan kläder. Det är precis såhär jag ser ut och detta är videon jag önskar att jag själv kunde hitta någonstans men som jag fortfarande inte har gjort. Hoppas detta hjälper någon och att någon kan relatera. För det kan väl ändå inte bara vara jag som ser ut såhär?

Nej, det är inte bara hon som ser ut så, var och varannan människa ser ut så, men det är aldrig dom vi får se i media, reklam, filmer och serier. Hon önskar att hon kan hjälpa någon med sin video och det hoppas jag också, även om den inte hjälper mig, tvärtom.

Det är alltför många som idag hatar sin kropp och mår dåligt av hur de ser ut. Så otroligt onödigt och fruktansvärt tärande. För ens kropp är ju ständigt närvarande, en ständig påminnelse om att man inte duger som man är. Det spelar ingen roll hur snäll, trevlig, hjälpsam och rolig man är, är du tjock så är du ofta fortfarande den snälla, tjocka tjejen. Eller den tjocka roliga tjejen, och det är ingen slump att man blir den roliga, tjocka tjejen. Humor är ett ypperligt sätt att dölja sin smärta på.

Den allra största orsaken till det är yttre påverkan. ”Välvilliga” kommentarer som inte är speciellt välvilliga, för då hade dom hållit käften istället. Reklamer med alla ”perfekta” kroppar, d.v.s en kropp som faller in under idealen. Bemötande bl.a i butiker när man ska köpa kläder, bemötande på arbetsintervjuer, bemötande på krogen, bemötande på gymmet osv.

Antingen så finns det ingen annan ung tjej med min kroppsform, vilket jag betvivlar, eller så finns det helt enkelt ingen som vågar visa sig.” Det kan vara så, att ingen vågar visa sig. Vilket är helt ok. Jag fattar att alla inte är bekväma med att filma/fota sin kropp och lägga ut på internet.

Jag skulle nog inte göra det, inte för att jag skulle skämmas ihjäl, utan för att jag skulle inte palla med kommentarerna som skulle medfölja. Jag kan också ibland känna att det gör mer skada än nytta, för även om det skulle hjälpa nån, finns risken att det stjälper någon annan. För det är lite så jag känner med dessa videos, de stjälper mig. Inte lika mycket som de gjort för 20 år sedan, men fortfarande känner jag det där stinget i bröstet av att inte riktigt duga.

Ofta läggs bilder/videos upp för att tjejer vill visa hur en ”normal” kropp ser ut. (även om tjejen i just detta videoinlägg inte nämnt ordet en enda gång. Hon har lagt upp en tydlig text utan skuldbeläggande vilket jag tycker är toppen!) Men kan vi bara sluta benämna kroppar som normala? Vad ÄR ens en normal kropp? Vilka kroppar är onormala? Alla kroppar är väl normala? Huvudsaken är väl ändå att man mår bra? Oavsett hur kroppen ser ut? Tänk istället på hur fantastisk den är, vad den klarar av och allt vi kan göra med hjälp av den!

Livet vore så mycket lättare om det inte fanns några ideal, om människor bara kunde ge fan i att bry sig om hur andra ser ut. Om alla kunde acceptera och godta varann för vilka vi är och inte hur vi ser ut.

Vi är den vi är, inte den vi ser ut att vara.

One thought on “Vi är den vi är, inte den vi ser ut att vara

  1. Jag såg oxå den filmen och den var väl helt OK, men det sorgliga är ju att inte ens hon, som hade en i mina ögon vacker och relativt smal kropp, inte tycker att hennes kroppstyp syns. För det som syns är ju ingens kroppstyp, det som syns är photoshoppat till en idealbild som ingen kan leva upp till. Sen har jag svårt för att den som ska visa upp en kropp som inte följer idealet ändå använder modellposer, som i sig är onaturliga, vilket för mig blir ett hinder för att jag ska ta till mig budskapet.

Kommentera

