FB-tråd om tiggare och ”god ton”

En person jag känner lägger upp en länk på facebook om ”förbud mot tiggeri i Norge” och skriver att det är något Sverige borde ta efter. Jag som tycker att det är att sparka nedåt, att klaga på att tiggare inte är tillräckligt utsatta, för att dessa privilegierade rövhögar ska ha någon som helst uns av medkänsla för dom, reagerar naturligtvis.

I denna tråd är det trådstartaren samt två andra män som anser att tiggeri ska förbjudas, att det är organiserat att man inte behöver tigga osv. Ni vet, det vanliga gamla ”alla tiggare har iPhones och kör Merca”-stuket. Som en gammal raspig LP-skiva.
De vill bara förbjuda tiggeriet, att det inte löser något är inte intressant.

SkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklippTröttsamt. Ingen medmänsklighet, solidaritet eller sympati. Bara ett gäng privilegierade herrar som klappar sig på magen av förträfflighet.  Att dom inte sätter sig i ett gatuhörn själva om det är så bra pröjs, det är dessutom skattefritt, det borde dom gilla!

Här börjar också personangreppen:

Skärmklipp

Så bekvämt när argumenten tryter att kalla folk för hjärntvättade. Jag frågar då ”Så du menar att vi som inte håller med dig är ”hjärntvättade av media”? Wow.” Och får svaret:

SkärmklippJag svarar då:

SkärmklippMen får minsann veta att:

SkärmklippShame on me!

Här nånstans blir det synd om de stackars killarna för man blir ”kallad rasist för minsta lilla nuförtiden!” och ”man är inte rasist för att man är invandrarkritisk!”

SkärmklippSkärmklippSkärmklippJättesura är dom, jäääääättesura. För det är ju dom det är synd om!!

Jag skriver vidare att det inte hjälper att spotta, sparka och trycka ned utsatta grupper och att det kan vara svårt för enskild individ att lösa problemet men att sprida rykten inte hjälper. Då blev en av de vita, kränkta männen jättearg.

SkärmklippSkärmklippSamma sköna snubbe skriver strax efter:

SkärmklippHär kommer lite kommentarer om att ”dom inte vill jobba” och ”ut med packet” och annat trevligt av dessa jag-är-inte-rasist-männen. Samt massa annat dravel som inte leder någonvart. Men nu kommer en fjärde kille, som tidigare i tråden försvarat tiggarna och kommit med bra argument som jag-är-inte-rasist-männen haft svårt motargumentera.

Men nu vänder sig denna kille mot mig, han bestämmer sig alltså för att unit:a sig med jag-är-inte-rasist-männen, som han inte håller med i övrigt, för att säga detta till mig:

SkärmklippHär dog jag lite. Han ger alltså MIG kritik för att man inte ska ”kalla nåt för nån”. Alltså, sån jävla humor att jag smäller av. Jag, som inte gjort några personliga påhopp alls, ska hålla god ton?! När det enda jag påpekat är att, skriver man rasistiska saker, ja då är man nog rasist. Är så trött på män som unit:ar i deras meningsskiljaktigheter för att hata lite kvinna!

Jag har blivit kallad ”ignoranta jävla fanskap”, ”hjärntvättad”, att jag inte ”kan tänka själv”, att jag är ”en barnunge” och att jag ska ”växa upp” i en tråd om tiggare, men så får JAG skit för att jag skrivit ”om man säger rasistiska saker är man rasist” och JAG ska hålla ”god ton”.

Här är god ton for ya: FUCK YOU!

4 thoughts on “FB-tråd om tiggare och ”god ton”

  1. Åhh, så tröstlöst. Om du kan stå för dina åsikter får du banne mig stå för att du är rasist oxå! Och vad är det där med ”De tiggare som inte behöver tigga förstör för de andra”? What? Vem bestämmer vem som behöver och vem som inte behöver? Alltså, om du stör dig på tiggare finns en enkel lösning: skänk dem inga pengar! Men låt oss andra se dem som de människor de är och skänka det vi kan utan att skuldbelägga oss och sparka på de som står längst ner. Gubbar. Jag håller med, Fuck You!

    1. Men ja! Så otroligt frustrerande att de kan sitta på sina höga hästar och bestämma vilka som är behövande och vilka som inte är det! Att dom inte sätter sig i ett gatuhörn själva om det är så bra pröjs, det är dessutom skattefritt, det borde dom gilla!

  2. Av alla trista citat tycker jag nog ändå det här är det sorgligaste: ”Sverige hjälper ju allt och alla”. Dels för att det sägs som om det vore något dåligt och dels för att det är så hopplöst fel. Att Sverige hjälper många är ju en BRA grej. Varför ska man inte hjälpa folk när man kan? Sedan när är empati och generositet något dåligt? Men ändå, trots sin relativa rikhet, är det många i Sverige som faktiskt inte får den hjälp de skulle behöva, inte för att resurserna inte finns, utan för att folk som de som citerats ovan är för jävla egoistiska och självupptagna för att dela med sig av kakan och fördela landets resuser mer rättvist.

Kommentera

