Festa bort hatet

Fick idag frågan om vad jag tycker om kampanjen Stockholm Pride kör just nu. Och jag tycker, naturligtvis. Med det sagt vill jag också förtydliga att jag är medveten om att jag är en straight cis-kvinna och är därmed förskonad från hat och hatbrott som drabbar HBTQ-personer. Det är således lätt för mig att sitta och tycka saker som privilegierad, men detta är vad jag reagerar på och tycker.Skärmklipp

Jag har lite svårt för det här. ”Bögstryk i tunnelbanan. En god anledning att festa”. Vad vill dom säga? Att hatbrotten ska festas bort?

Sandra Ehne, ordförande i Stockholm Pride anser att kampanjen behövs:

– Den är nödvändig. Vi väljer att göra den här typen av kampanj för att skapa en reaktion, och debatt och samtal kring varför Pride fortfarande behövs. Vi vill att folk ska dela med sig av sina egna vardagsberättelser och reflektioner för att sätta strålkastarljuset på den diskriminering och de fördomar som vi lever med varje dag, säger hon till Aftonbladet.

1”Så länge det finns hat finns det anledning att festa.” Säger Stockholm Pride. *Slow clap*

Jag förstår vad dom vill ha sagt, tanken är god men det blir fel. Väldigt fel. Det blir fokus på hat och fest, som om vi skulle ta och slänga in lite fest för alla våldtäktsoffer också? Eller kanske krigshärjade flyktingar? Nej, vissa saker ska inte belysas och uppmärksammas med fest. De ska belysas och uppmärksammas med fakta. Iaf om man väljer att göra en kampanj mot så allvarliga saker som Stockholm Pride väljer att göra här. Och dom har rätt, det behöver uppmärksammas, många gånger om tyvärr.

För det finns alltför många idioter som vill lägga sig i hur andra lever sina liv. Idioter som anser sig ha rätten att peka, skratta, håna. Idioter som anser sig ha rätten att spotta, hata, slå. Idioter som uppenbarligen har fått alldeles för lite kärlek i sitt eget liv.

Det är inget fel på fester, hela Pride är ju en stor fest. Fira det som firas kan! Däremot när det kommer till våld och hat tror jag det finns bättre sätt att belysa det, än att visa att man kan ha roligt tillsammans.

Jag tror reaktionerna hade blivit annorlunda om dom istället valt att festa för ett hatfritt samhälle, för öppenhet, för inkludering osv. Det går inte att festa bort transfobi, det går inte att festa bort förtryck. Om det gick att festa bort hat skulle världen idag sett bra mycket annorlunda ut idag.

Sen kan det bli skevt att pridefesta utsattheten för HBTQ-personer, speciellt efter som många blivit utsatta just i samband med Pride.

Inlägg 90 i Blogg100

2 thoughts on “Festa bort hatet

  1. Bra reflektioner. Ibland tror jag att det blir så här ”fel” när de som är insatta i vad de vill ha sagt i kampanjen är så övertygade om att det är bra, att de har svårt att se det från andra hållet.

    Jag gör en liknelse (även om den är dålig) med Glocals reklamfilmer för några år sedan med Robert Gustafsson, där kontentan var: ”Det där var inte lågt, det här är lågt” och visade Glocals låga priser. Jag fick en fadd smak i munnen och kände långt ifrån förtroende för Glocal net…

    Lite lika dant här – känns mer som om de festar i bemärkelsen ”super” bort sin ångest – än att jag spontant drar parallellen med Pridefestivalen – en fest i sambatakter som är till för att fira något, precis som du säger.

Kommentera

