Lite sammanfattning om komikerbråket

Följer man @karinadelskold och @martenandersson på Twitter så har man nog märkt att dom är allt annat än sams. Starten i det hela är ett mail som Mårten skickat till Karin angående en tävling dom  båda är domare i, en tävling där etablerade kvinnliga komiker uppträder med kvinnliga amatörer. Mårten påstår i sitt mail att publiken inte vill se kvinnliga komiker och det reagerar (tack och lov) Karin på. Det var också då det tog hus i helvete.

SkärmklippMårten blev sur.

SkärmklippSen säger Mårten att hon får ”saxa och klippa bäst hon vill och Karin svarar:

SkärmklippMårten blir ännu surare, för naturligtvis är detta ett av Karins ”psykbryt”, kan inte låta bli att undra om det hade hetat något annat om det varit en manlig kollega han bråkat med.

SkärmklippBråket är ett faktum.

SkärmklippMårten säger till Aftonbladet att ”Hon vill bara ha uppmärksamhet”. Fast Mårten tycker att Aftonbladet ljuger:

Skärmklipp Moa säger att kvinnor visst drar publik.

SkärmklippMårten säger att han tycker det är ”underbart”.

SkärmklippMen …

SkärmklippMårten kan inte låta bli att shame:a kvinnliga komiker lite grann.

Karin får många hejarrop:

SkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklipp

Andra tycker Mårten har en poäng:

SkärmklippSkärmklipp

SkärmklippKarin förklarar problemet.

SkärmklippKarin förtydligar med ett blogginlägg. ”Att folk inte vill se kvinnor på scenen stämmer inte. Det spelar ingen roll om du är kvinna eller man och komiker när det gäller efterfrågan på biljetter

Hon har egen erfarenhet och den ser inte ut som Mårtens.

Skärmklipp

Sveriges komiker är inte så stöttande, få undantag.

SkärmklippSkärmklippSoneby fick frågan men töntar sig bara. Som vanligt.Skärmklipp

Några tror att det är en reklamkupp …

Skärmklipp

SkärmklippAndra reagerar bara konstigt …

SkärmklippOch nån reagerar jättekonstigt …

Skärmklipp

Nu kommer vi till det riktigt jävliga! Att det finns dom som kommer med hot!

SkärmklippKarin pratar med Resumé. ”Jag har fått feministfitteklassikerna, och några mer allvarliga hot från folk jag inte känner. I branschen har jag fått hot från mina manliga, mindre etablerade kollegor.”

Karin får mer pepp:

SkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklippSkärmklippMårten är fortfarande jättesur.

SkärmklippOch Karin får inga svar på sina frågor.

SkärmklippMårten säger att dom vill samma sak.

SkärmklippKarin skriver ihop några tankar om debatten.

Mårten tycker att han varit omogen.

SkärmklippKarin nappar.

SkärmklippMen det var inte en ursäkt säger Mårten.

SkärmklippMen frågan är upp, lyft och diskuteras för fullt. Tack vare Karin.

SkärmklippNågot hennes kollegor inte uppskattar.

SkärmklippMen många vill att Karin ska lägga fram bevisen.

SkärmklippVilket Karin naturligtvis tänker göra.

SkärmklippVilket inte är skitlätt.

SkärmklippMårten tycker synd om … sig själv.

Skärmklipp

@emanuelkarlsten har pratat med Mårten och Elin Nordén som är komiker och klubbarrangör. @Elinnorden säger ”att det finns flera problem med Mårtens uttalande och inte minst eftersom det sänder signaler till unga kvinnliga komiker.

Karin har varit på möte.

Skärmklipp

Och det är väl ungefär där vi är just nu.

Hur det slutade. Inte alls otippat, tyvärr.

SkärmklippMårten får givetvis vara kvar. För det är så det fungerar i vårt samhälle. Men det är Karin som har min respekt.

Och många med mig tycker det är illa.

SkärmklippSkärmklippSkärmklipp

Andra tar det med ro.

SkärmklippMagnus blir nyfiken.

SkärmklippHan tycker det är skummisch.

SkärmklippMagnus är inte den enda som tycker det är konstigt.

Skärmklipp

Naturligtvis håller även Gudrun på Karin.

SkärmklippMårten förklarar att Nour minsann gillar honom

Skärmklipp

Här är pressmeddelandet från tidningen Amelia. Fegt kan jag tycka. Jag tycker också att dom tar fel parti, för det är det dom gör när dom plockar bort Karin och inte Mårten.

Expressen pratar med Karin efter beskedet. ” De ställer sig på scenen med Mårten och de här tjejerna och låtsats som ingenting, när de vet att han tycker att vi inte borde vara där för att vi inte tjänar några pengar på dem.

Sista ordet i denna härva får naturligtvis Karin, som startade den genom att sätta ned foten. Tack och hej!

Mårten har varit i hetluften förut. Då var det @mandalindholm som inte ville (förståeligt nog) jobba gratis. Det kan du läsa om här. Det var ett tag sen men Mårten verkar vara lite långsint.

SkärmklippMen Amanda har svar på tal.

SkärmklippSorry Mårten, du är ägd.

Jag har haft lite kontakt med Mårten men det är några år sedan. Det var i samband med att han ville att jag skulle vara med i en Twitterbok som han ville ge ut. Det var då jag var lite tjosan hejsan, mindre politiskt korrekt och lite rolig. (Nej, den sålde inte speciellt bra) Redan där syns bristen på kvinnor. Det är Annika Lantz, Gry Forsell och så jag. Resten män. 13 män och 3 kvinnor.

Då var jag bara smickrad över att ens få vara med i boken, hade det varit idag har jag nog reagerat annorlunda. Idag har jag lite andra värderingar än då. Idag är jag feminist.

Skärmklipp Men det var som sagt några år sedan. Men jag minns också denna, det var lite senare. Då slutade han följa mig. Otippat.

SkärmklippJag håller på Karin. Jag tycker det är en viktig sak hon tar upp och hatar att hon blir hotad för det. Kämpa Karin!

Inlägg 79 i Blogg100
9 thoughts on “Lite sammanfattning om komikerbråket

  1. Jag har inte twitter, så jag har inte kunnat följa med i alla turer, tack för sammanställningen. Och jag har faktiskt läst den boken, och reagerade just på att det var så få kvinnor med. Samtidigt som det var kvinnornas tweets som var roliga, männens vara bara plumpa, sexistiska och grabbiga…

  2. I går la jag ut min recension av boken. Det är rätt länge sedan jag läste den och tyvärr citerade jag inte dig, sorry!

Kommentera

