Träningsinlägget jag aldrig skulle skriva

Så var det det där med träning. Jag skriver vanligtvis inte om det. Jag tycker det räcker med allt om träning runt omkring oss, tidningar, träningsprogram på tv, inslag i nyhetsmorgon, hemsidor, bloggar you name it. Vill man på ett eller annat sätt ”komma i form”, förbättra hälsan, konditionen osv så råder det ingen brist på råd. Är det nåt världen inte behöver, så är det en till träningsblogg. Träning (barnuppfostran och bilaffärer) är ju en sån där grej det finns mängder av självutnämnda experter inom, men det är bara du som vet vad som funkar för dig. Du avgör bäst vilken träningsform som passar dig. Du väljer.

Nåja, jag tänkte iaf berätta om min träning, om vad som fungerat för mig. För jag är inte någon grupptränare, jag är inget fan av att ha nån som står och skriker på mig, som står och hetsar och hojtar medan jag håller på att avlida av trötthet. Jag gillar heller inte att gå till gymmet där folk tittar på mig och min kropp med dömande ögon, alt. kommer med ”goda råd”. Nej, jag trivs bäst att träna själv så länge som jag känner mig i oform. Sen, nån gång, kanske jag väljer sällskap men just nu vill jag inte låta mig påverkas av någon annan utan bara fokusera på mig. Men jag tänkte berätta vad som fungerar för mig.

Träningsform

Jag valde löpning. Jag kände att det var något som inte håller mig hemifrån alltför länge och det är något jag kan sätta igång med direkt utanför porten. Jag behöver inget dyrt gymkort eller flashiga träningsredskap och det är väldigt mätbart och det är viktigt för mig. Jag vill se att jag blir bättre för det motiverar mig till att bli ännu bättre.

Skor

Så vad behöver man? Naturligtvis ett par skor. Och bär du på mycket vikt, som jag, då är det viktigt med bra dämpning. Väldigt viktigt, speciellt om du ska springa på hårt underlag. Jag gjorde missen att springa i mina gamla skor, visserligen bra skor men alldeles för lite dämpning, och fick löparknä i båda benen. Det gör skitont och det kan ta ett bra tag att repa sig efter det. Så välj skor med omsorg, prata och fråga försäljarna, dom är ofta duktiga på det.

App

Även om jag inte vill ha någon som står och skriker på mig, behöver jag lite styrning och hjälp med upplägget. Annars gör jag så att jag tar ut mig lite för snabbt i början, ivrig på resultat som en är. Så jag laddade ned en app, smidigt som satan då mobilen ändå är med på rundan då jag lyssnar på musik. Appen heter C25K (couch to 5k) och är för oss som är helt färska och inte sprungit tidigare. Upplägget är att på 9 veckor gå från stillasittande till att springa 5 km, vilket är mitt delmål. Den börjar väldigt lätt och ökar sakta, jag har följt den slaviskt även om jag ibland känt att jag orkat springa mer. Den är perfekt för oss som börjar flåsa av bara tanken av att springa. Och springa? Nåja jag lufsar mest fram, men jag tänker att jag tar sträckan först, sen kan jag jobba på tid och hastighet.

Plats

Sen gäller det platsen att springa på. Själv sätter jag igång appen utanför dörren och går dom 5 uppvärmnings-minutrarna till idrottsplatsen strax bortanför vårt hus. Väl där springer jag runt och runt på löparbanan med musik i öronen. Jag lyssnade på dokumentärer i början men märkte att tankarna flöt bort på annat och dessutom är musik mer peppande. På helgerna följer familjen med till en större idrottsplats lite längre bort, med riktiga löparbanor och ett utegym. Så medan jag springer mina varv passar maken på att träna i utegymmet. Planen är sen att jag ska springa lite mer terräng, men det får vänta tills min kondition är lite bättre.

Pulsklocka

Absolut inget måste men en ack så rolig liten grej. Jag fick en Garmin forerunner 210 HR av min man när jag fyllde år och den är toppenskoj! Förutom pulsen mäter den tid, sträcka och hastighet. Sen kan man plugga in den i datorn och jämföra rundor, lägga upp mål, analysera, planera träning osv. Det är ett toppengrej för motivationen och för oss som hellre tävlar med oss själva än andra. Pulsklocka är något jag verkligen kan rekommendera, men som sagt, det är verkligen inget måste. Dom kostar dessutom en slant men kanske går det att hitta på blocket om man är intresserad men inte har möjlighet att köpa en ny. Alt finns kanske möjlighet att låna en av en kompis innan du bestämmer dig för att köpa en egen. Men det finns ju också appar du kan använda som tex runkeeper, som också mäter sträcka, tid osv.

Tid

Det kan vara tufft att hitta tiden till träning och det är också en grej som är så bra med löpning och denna appen. I och med att jag sätter igång appen utanför porten och sätter igång direkt, så är jag bara hemifrån i 30 minuter. Det är perfekt! 30 minuter känns dessutom som en överkomlig tid att träna utan att det ska kännas alltför betungande. För let´s face it, är du det minsta lik mig, så är det väldigt lätt att skylla på att en inte har tid bara för att slippa undan.

Mål

Jag tror att det är viktigt att ha ett mål att kämpa mot och delmål på vägen. Mitt mål är att jag ska orka springa en mil, delmålet är 5 km. Idag sprang jag i 20 minuter i streck, det går inte fort, det ska gudarna veta men jag sprang hela tiden. Att springa (nåja lufsa) i 20 minuter är ett jävligt litet steg för mänskligheten, eller ja, det är helt obetydligt. Men för mig är det gigantiskt! Enligt C25K var dagens uppgift 5 min uppvärmingsgång, springa 20 minuter, 5 minuter cool down. På den tiden blev sträckan 3,7 km. För mig är det ett bra resultat och som jag sa, det går inte snabbt men det är nåt jag tänker jobba på sen. Först sträckan, sen hastigheten.

Lopp

Jag anmälde mig till Vårruset, dels för lite press men också som motivation. Fast mest för press, för så jävla motiverande är det inte att flåsa runt med tusen andra personer. För mig är tiden (än så länge) oviktig, det är viktigare att orka springa hela sträckan, men lik förbannat så anmälde jag mig i en tid-grupp. Men jag tänker att det kan vara bra att ha något att jämföra med senare, eller om jag får för mig att göra om det. För mig är det väldigt läskigt och lite blottande att delta i ett lopp, jag är väldigt självmedveten om min kropp och har inte riktigt möjlighet att gömma mig. Men just därför är det nog extra viktigt att jag gör detta. Att jag inte funderar så mycket utan bara kör.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med det här inlägget. Motiverar det någon, fint, men det är upp till var och en att göra som dom vill och behagar. Jag tränar för att må bra, för att orka med, för den där känslan man får efteråt och det här är vad som funkar för mig. För under tiden är det (just nu) allt annat än njutbart, nu är det mest en kamp, men jag har hittills klarat alla dagar och uppgifter den där lilla appen har gett mig. Och det, det känns som en riktig seger!

Inlägg 77 i Blogg100
Kommentera

