Ofrivilliga exempel för funktionshinder

Har en kompis på Facebook som är synskadad och då och då skriver hon statusar om nån idiot hon råkat ut för. Tyvärr sker det rätt ofta, för let´s face it, det finns gott om idioter. Hur som helst, idag läste jag:

SkärmklippSmaka på den sista meningen, ”eftersom hennes ögon ser döda ut”. Hur fan kan man få för sig att säga något sånt högt, inför personen ifråga?! Är inte det bara helt åt helvete? Respektlöst? Förolämpande? Elakt?

Denna status kommenteras av en annan person som delar med sig av en annan incident:

”En gång, jag var väl tolv-tretton, hamnade jag framför ett dagisgäng. De stannade, jag kom inte förbi. Dagisfröken bad barnen räcka upp handen om de visste varför ”flickan” hade en vit käpp. Ett barn räckte upp handen, sa att flickan var blind. Sedan fick jag passera. Sedan den dagen vill jag gömma mig när jag hör dagisgäng.”

Innan dom låter henne passera får hon alltså statuera exempel inför ett gäng förskoleungar! Som ett djur på zoo! Det är så uselt och skamligt beteende!

Ytterligare en person delar med sig av en händelse:

”Ofta ungar i strövområdet nära där jag bor och en dag uppfattade jag det som att de stod i vägen. Hund vejade ut åt ena sidan och då hörde jag till min förvåning en man som sa, ”såg ni hur hunden gjorde?” Kändes som att de stod i vägen för att se vad som hände. Jag kände mig arg.”

Det här är människor som ofrivilligt har fått stå modell för sitt funktionshinder för att andra, okända människor känt behovet att att använda dom i undervisningssyfte. Utan att fråga, utan att bry sig om personen, utan bara utgått från att det skulle vara ok. Undervisning ska inte ske på någon annan bekostnad.

Visa lite respekt!

Inlägg 75 i blogg100
Kommentera

