Resande

Sitter på tunnelbanan och tittar på folk. Tåget stannar vid Skärmarbrink och en kille kliver på utan att lyfta blicken från sin mobil. Jag tror han tittar på något program, kanske nån serie.

Snett mitt emot sitter två killar. Den ena har tydligen spelat innebandy och är sur för att det inte gick så bra. Han berättar frustrerande att nån annan kille spelat och spelar alltid oschysst. Kompisen ser inte så intresserad ut.

Vid Skanstull kliver två tonårstjejer på. Dom är glada och fnittrigt och när ena tjejen snubblar brister båda ut i skratt. ”Meh, ditt jävla CP” säger ena tjejen till den andra och skrattar vidare och jag tänker ”Nej, använd inte det som skällsord. Det gick ju så bra!” Dom fortsätter bort i vagnen.

I gamla stan kliver en kille på, inget anmärkningsvärt med honom om det inte vore för parfymen han badat sin kropp i. Det luktar inte godare för att en kan fylla upp en hel vagn med doften.

När tåget stannar nästa gång, sticker en kille i 19-20 års ålder, in huvudet i vagnen och säger med tillgjord röst ”Let’s have a very good day” jag tänkte just säga: ja! Let’s! när killen bredvid mig svara med samma fras och samma tillgjorda röst. Jaha, ett internskämt som vi andra i vagnen inte är med på. Jag småler ändå, för det lät väldigt roligt.

Längre bort i vagnen sitter en kille och lyssnar på musik (?) och lutar sitt huvud mot väskan han har i sitt knä. Framför honom sitter en kvinna och skriver på ett kollegieblock. Hon verkar koncentrerad.

Nu kom en kvinna och satte sig mitt emot mig. Hon sitter också med hörlurar och jag tänker Vad synd att jag glömde mina hemma, men jag är snart framme ändå. Åh! Vilken fin sjal hon har! Blommig. Vårig liksom!

Nu är det dags för mig att gå av. Några går av med mig, andra fortsätter sin resa. Till någon annanstans.

Inlägg 66 i Blogg100
Kommentera

