”Jag är 12 och känner mig fet”

I morse pratade dom om ätstörningar på Nyhetsmorgon och jag reagerade över att dom så ofta använde sig av orden ”normalviktig”. Jag tänker att det ordet är triggande, för många vill vara just ”normala” (vad det nu innebär). När jag pratar om sånt som reklam, ideal, normer osv, får jag ofta höra att jag ”överreagerar”, jag bara ska ”strunta i det” och ”inte ta åt mig”. Men det handlar inte om mig, jag har börjat förlika mig med vem jag är. Och nej, jag tycker inte att jag överreagerar, jag tycker att jag reagerar.

Det handlar om människor och det börjar redan i unga år. Kroppsmedvetenheten och rädslan att inte passa in. Frustrationen och sorgen jag känner när jag läser dessa unga människors oro. En person är så ung som 9 år! Nej, det är inte ok. Det ska inte behöva vara så att barn mår dåligt över sin vikt, att dom börjar sitt liv med rädsla av att inte vara ”som alla andra”. Barn som går i mellanstadiet ska inte redan ha testat LCHF, GI, sopp-dieter, 5:2 m.m. Dom ska inte ens vara medvetna om det!

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

SkärmklippSkärmklipp

Skärmklipp

SkärmklippSkärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Vi vuxna har ett enormt ansvar, dels att motarbeta normerna men framför allt att lära våra barn, att människors värde inte sitter i storleken på kroppen.

Inlägg 58 i Blogg100
4 thoughts on “”Jag är 12 och känner mig fet”

  1. Har läst fler av dina inlägg nu. Det du skriver om känns jätteviktigt. Själv försöker jag låta vettig så ofta jag kan, du gör det i princip hela tiden. Tack för bra och viktiga inlägg…

Kommentera

