Detta med att ”vara värd” saker.

En person på Facebook skriver en status om att hon ätit lite godis. Inget konstigt med det. Det jag reagerade på var en av kommentarerna på hennes status, det var någon som skrev att ”Det är du värd”. Detta är inget unikt och mitt syfte är inte att peka ut henne eller personen som kommenterat. Jag har sett detta flera ggr, både som kommentarer och som egna statusar, detta är inte en enskild händelse. Ofta är det människor som ”unnar” sig lite vin/godis/pizza eller vad det nu må vara.

Varje gång jag sett detta har det varit kvinnor som skrivit det från början och kommentarer som riktat sig till kvinnor. Neeeej, kör inte med feministgrejen igen, tänker ni. Men jo, det tänker jag visst göra! Män ”unnar” sig inte saker, vill dom ha nåt så köper/äter dom det. Det är inget ifrågasättande där inte, utan rakt på. ”Jag vill ha, jag skaffar.”

Kvinnor är dom som ska ”förtjäna” saker, ”unna sig”, vara ”värda” och/eller som ”syndar lite”. Det är kvinnor som liksom ursäktar sig lite med ”Nu har jag tränat så då kan jag unna mig ett glas vin” eller ”Nu har jag städat hela dagen, så nu har jag gjort mig förtjänt av lite godis.” Medan män är mer ”Är hungrig, äter hamburgare.”

Nä, jag ”unnar” mig inget, jag gör mig inte heller ”förtjänt” av något godis, mat eller vad det nu må vara. Vill jag ha godis så äter jag godis, det betyder inte att jag äter det varje dag (längre). Men ingen ska komma och klappa mig på huvudet med ett ”det har du gjort dig förtjänt av” om jag tar en bulle till kaffet.

 När är man inte värd att äta något som är mindre nyttigt (och vad är egentligen nyttigt nuförtiden)? Måste man göra sig förtjänt av det? Hur gör en sig förtjänt av det? Måste det tränas eller räcker det med att låta bli att äta resten av dagen? Finns det dom som inte är värd lite [insert valfri grej/mat]?

Och vem är det som avgör om en ”är värd” det?

Inlägg 57 i Blogg100
2 thoughts on “Detta med att ”vara värd” saker.

Kommentera

