Fina fasader på Facebook

Lyckliga par på Facebook gömmer en skitig relation” skriver relationskolumnisten Sofie Strandberg.  Hon har en teori:

Skärmklipp

Jag tror inte hon är ensam om sin teori. Jag tror vi är många som tror samma sak. Nämligen att dom som dagligen bedyrar sin kärlek till sin partner, kanske försöker övertyga oss andra om deras lycka mer än sig själva. Dom försöker så intensivt visa att dom är kära och lyckliga med att skicka gulliga bilder och öppna meddelanden. Men det är ok. Så klart.

Jag kan förstå dom. Jag tycker inte det är konstigt alls. Det är faktiskt inte så att en behöver dela sina kärleks/relationsproblem med alla på Facebook. Det är inte så att en behöver berätta att förhållandet är i spillror och att känslorna är på dekis. Det är inte speciellt underligt att någon vill visa upp en fin fasad hellre än en strulig vardag.

Jag har däremot svårt att förstå dom som gör tvärtom och bråkar öppet på Facebook. De som kanske har/har haft ett jobbigt uppbrott och skriver massa skit om sitt ex. De som gör allt för att svartmåla varann helt öppet eller med (inte så) subtila pikar. Som blir peppade av påhejande kompisar som väljer deras sida och som utan skam stämmer in i svartmålningen. Det tycker jag är värre.

Men att försöka upprätthålla en fin fasad är inget unikt, det har människor gjort i alla tider och man är faktiskt inte skyldig att dela sitt liv med alla.

Inlägg 55 i Blogg100
Kommentera

