Jag bryr mig, för att andra bryr sig.

Om en reagerar på en reklam, modell, insändare eller vad det än må vara, är det inte helt sällan man får höra att man ”inte ska ta åt sig”, att man ska ”skita i det” och ”vem bryr sig?!”. Ja, så kan man ju tycka, men det är inte så lätt. Alla påverkas vi av vår miljö och allt som visas runt omkring oss. Visst, vi påverkas olika mycket men att säga att man inte blir präglad alls är bara hittepå. Du blir det även om du inte tror det, kanske inte i samma mängd och kanske inte av samma saker, för vi är alla olika.

Skulle ingen påverkas av t.ex reklam så skulle den inte finnas. Vi påverkas och därför är den så effektiv. Vi matas hela tiden med ideal om hu vi ska se ut för att bli smala, snygga, få perfekt hud, tjockt hår osv. I tidningar, på tv, i radio, på stan, på internet ja överallt. Jag avundas er som säger att ni inte bryr er men gissningsvis tillhör ni inte heller någon utsatt grupp. Då är det nämligen väldigt lätt att säga åt andra att inte bry sig.

Jag har fått frågan om jag är gravid när jag inte varit det. Jag har fått höra att jag en ”jävla tjockis” och att jag ”borde gå ner några kilon” naturligtvis för ”min egen skull”. Att alla mina värden och prover är tipptopp spelar ingen roll. En tjock kropp är inte per automatik ohälsosam, precis som en smal kropp inte behöver vara hälsosam.

Jag har fått frågan ”har du sprungit hit?” och ”har du bränt dig?” när jag är osminkad pga av min Rosacea. Jag ser blickarna och minerna jag får från vissa när dom ser min Psoriasis. Alla dessa åsikter jag aldrig bett om.

För många ser det som sin livsuppgift att berätta för andra om vad dom tycker om deras utseende. Dom anser sig ha den rätten. Och den ”sanningen” dom häver ur sig är aldrig positiv och jag förstår inte heller vad dom vill få ut av det annat än att sänka och trycka ned.

Reklam går ut på att vi ska ta åt oss. Dom riktar in sig på sin målgrupp och sätter in stöten. Dom anstränger sig ordentligt för att så många som möjligt ska bli påverkade av att få snygga armhålor, snygg solbränna, perfekta ögonfransar osv. Många typer av reklam frodas på vår dåliga självkänsla och önskan att passa in, det är det dom vinner på. Det dom tjänar sina pengar på. Reklamen älskar idealen och att vi viker oss för dom.

En vacker dag kanske vår personlighet spelar mer roll än vårt utseende. Då kanske personen bakom kroppen, stilen, tatueringarna, kläderna osv får en chans att visa vem hen är, utan att bli dömd innan. För man behöver inte vara är inte lat för att man är tjock, man behöver inte ha en ätstörning för att man är smal, man behöver inte vara en värsting för att man har tatueringar, man behöver inte vara ofräsch för att man har en hudsjukdom, man behöver inte vara konstig för att man gillar annorlunda kläder osv.

Så säg inte till mig att inte bry mig, för uppenbarligen, bryr andra sig om hur jag ser ut och hur kan jag då låta bli?

Inlägg 51 av Blogg100
2 thoughts on “Jag bryr mig, för att andra bryr sig.

  1. Jag AVSKYR när folk kritiserar utseenden! Mina döttrar har varit en riktig magerdal och en liten tjockis så du kan ju gissa hur många kommentarer de har fått genom åren? Fattar inte människor att de orden som jävla tjockis eller skelett eller som i ditt fall: har du sprungit hit o är du gravid skär som knivar i människor? Orden skapar sår som aldrig riktigt läker och i en del hemska fall får de människor att ta sitt liv?
    Utseende spelar roll på en soffa eller bil men ALDRIG på en människa utan det är alltid insidan som räknas!!!

    Reklam kan göra mig vansinnig emellanåt, dels alla skönhetsideal man matas med redan i barnkanalerna och just nu stör det mig mest att de visar så många utsatta människor man vill hjälpa men då MÅSTE man bli månadsgivare, Vi lever på Mickes timvik och min urusla sjukpeng som snart uteblir då jag är på väg mot en ny utförsäkran. Jag vill också hjälpa framför allt den stackars lilla flickan som lider av post traumatisk stress och slutat prata men kan inte för jag har inte den hundralappen över varje månad.

Kommentera

