Jonas Gardell och arrogansen

Läser det här om Jonas Gardell och känner spontant att han är nog fan en rätt arrogant person. Personligen har jag haft den känslan länge, för det är bara en känsla. Jag känner honom inte personligen så jag kan ju inte veta, han kanske är underbar, vad vet jag? Men min känsla säger mig att han är rätt arrogant och självcentrerad.

Sen är han begåvad, det säger jag ingenting om. Han blev otroligt hyllad för ”Torka aldrig tårar utan handskar”. Jag har inte sett den, mest för att alla säger att den är så otroligt sorglig och jag gillar inte att gråta. Jag grinar tillräckligt över klipp jag råkar trycka  in mig på och jag orkar inte röra upp mina hormoner mer.

Sen har han även fått kritik för att han skämtat om muslimer och muslimska kvinnor och även den kritiken tog han inte heller till sig. Han tycker inte att komiker ska behöva förklara sig. Jag tycker inte att komiker ska vara några heliga kossor som ska klara sig undan med ett ”Meh, skäääämta ju bara! Det är ni som inte har nån humor!”

Det handlar om vilket håll man sparkar. Dvs om en sparkar upp eller ned. I det fallet var det, helt klart, en spark nedåt.

Han har även gått på flator, transpersoner, kvinnor och queers.  Tex:

 ”Det är ju så löjligt! Hela queer-grejen. Det var ju jag. Hela jag var ju queer. Sedan kommer några satans akademiker och snor begreppet och gör det till en teoretisk disciplin. Ett antal brudar som slickat minimalt mycket fitta för att ha rätt att kalla sig flator!”

Detta sagt i en intervju i tidningen Faktum. Även här sparkas det på en minoritet och utsatt grupp. För kära (nåja) Jonas, du må vara bög men du är bara H:et i HBTQ. Och det H:et delar du dessutom med ”flatorna”.

Men om vi går tillbaka till min länk i början, så fattar jag verkligen inte vad han gick igång så på. Hon (Anna Bergholtz) ber honom alltså att inte använda ordet ”rullstolsbunden”. Rekommenderar att istället använda ”person som använder rullstol”. Han går bananas över detta och istället för att säga: ”Oj! Jag ber om ursäkt, det gick lite fort och jag tänkte mig inte för.” Får hon tillbaka:

Hej, jag blir GALEN och ledsen på hur folk som du märker ord och larvar sig när man försöker göra nåt bra. Din negativa energi är skit!”. Och ”Bidra med nåt positivt istället och gör den här världen bättre istället för att dissa oss som försöker

Charmig snubbe va? Nä, Gardell. Du må göra mycket för bögarna, men det verkar också vara allt. Ibland är det helt ok att ta ett steg tillbaka, be om ursäkt och bättra sig. Ibland är det helt ok att säga att en gått för långt. Ibland är det helt ok att testa på lite ödmjukhet.

Inlägg 41 i Blogg100
2 thoughts on “Jonas Gardell och arrogansen

Kommentera

