Triggervarning, abortdiskussioner

Hamnade i två diskussioner om aborter idag på Twitter. En med en man och den andra en kvinna. Kvinnan är motståndare till abort och mannen säger som så att: ”i sverige är abort tillåtet alltså får föräldrarna välja abort eller ej… vad vi däremot bör samtala om är vad en abort innebär för kvinnan, vad det är som ”skrapas ut”.

Att jag gjort abort är ingen hemlighet, jag har t.o.m gjort två. Jag är helt bekväm med dom besluten och har inte mått dåligt över dom alls. Besluten var rätt för mig och det är min kropp och jag som avgör vad som är bäst för mig. Men, hade det inte varit så att jag är bekväm med mina beslut hade dessa två människor sänkt mig helt.

Mannen tycker att det är väldigt viktigt att definiera abort. Att bl.a attityder måste förändras och att lagen är bristfällig, men framför allt definiera vad det är vi aborterar. Embryo eller foster var inte tillräckligt. När jag förklarar att definition inte spelar någon roll för mig. ”Att fram till v.9 är det ett embryo, efter det ett foster behöver det definieras mer? Inget av dom överlever innan v18 utan livmoder.” får jag tillbaka ”med ordet ”överlever” medger du alltså att embryot/fostret ”har liv” dvs ”lever” inne i modern/bäraren ?”  Det är alltså extra tydligt att betona liv och att embryot/foster ev lever. Han fortsätter sen med ” finns möjlighet att du intar ståndpunkt för att rättfärdiga eget beteende?”

För det första behöver jag inte ”rättfärdiga” mina beslut. Min kropp, mitt val. För det andra hade jag tyckt det jag tycker oavsett om jag inte genomgått en abort själv. En väldigt osmaklig, arrogant och skuldbeläggande fråga.

Han fortsätter med ” Min etfarenhet är att kvinnor som gjort abort reagerar med sorg. Vissa vänder den inåt andra utåt..” Din erfarenhet. Ok. Min erfarenhet är att kvinnor reagerar olika, för vi är olika individer. För vissa är en abort otroligt tungt, för andra är det lätt och allt däremellan. Många känner även lättnad. Det finns ingen mall.

Kvinnan däremot, hon är abortmotståndare av rang. En väldigt osympatisk sådan och hon är ute efter att knäcka en. Förutom att jag fick höra att jag ”dömt oskyldiga till döden”, att ”Den lilla geleklumpen kan ofta gäspa, suga på tummen innan hen styckas i bita” med den kommentaren var hon vänlig nog att skicka med en (triggervarning) film, jag ”dömande mot de ofödda människorna”, hon skickade ytterligare en  (extrem triggervarning) film  och att jag ”gillar att leva i dödskulturen”.

Hon var också vänlig nog att skicka med lite bilder.

BkR4369CEAA8FX5

BkTpEaCCUAIs-xn

Det finns verkligen människor som saknar empati och medkänsla, som bara är ute efter att bryta ned en. Som sagt, jag är glad över att jag är ok med mina beslut annars hade jag varit knäckt nu.

Min livmoder, mitt beslut.

inlägg 33 i Blogg100
9 thoughts on “Triggervarning, abortdiskussioner

  1. Och vi är glada över att du är så stark, så rakryggad och så modig. Ibland har du en så beundransvärd resning, ibland gör du sånt avtryck att det sätter sig djupt i en läsares egen själ. Detta var ett sådant tillfälle. Du är v

  2. Jag förstår inte en sak. Varför tror män att dom har rätt att diskutera hur det känns att göra abort, varför en gör abort och varför en inte bör göra abort osv?

    Jag var inte fylld med sorg efter min abort. Jag kände glädje eftersom att jag 1. hade skulder upp över öronen. 2. bodde i en andra hands-lägenhet och skulle bo just där ett halvår till och sen visste jag inte vart jag skulle ta vägen. 3. jag hade ingen fast anställning. 4. jag skulle alltså behöva ta hand om barnet själv eftersom jag och pappan inte hade en relation mer än att vi låg när vi kände för det.
    Således skulle detta stackars blivande barn få en sån ostabil början att det skulle vara synd om det.

    Och att jag har en drös förklaring till varför spelar egentligen ingen roll för du sammanfattade det så fint: MIN LIVMODER, MITT BESLUT. Ingen ska skuldbeläggas oavsett.

    Då kan man också se att det då som vanligt blir kvinnans fel. För det är kvinnan som måste göra aborten. Det är alltså kvinnans ansvar att det inte blir barn. Och det stör mig så in i helvete.

    Äh, folk kan dra åt helvete.

    1. Jag håller med dig helt! Jag är helt med att man kan diskutera saken med sin partner, one night stand eller vad det nu må vara, MEN beslutet ligger ALLTID hos kvinnan.
      Att försöka skuldbelägga är bara så fel och det som den kvinnliga fanatikern gjorde är bara helt åt helvete.
      Att det ens blir diskussioner om detta, vi har en lagstiftning och den ska vi vara glada att vi har. En lag som är på kvinnornas sida, tack och lov.

  3. Till alla kvinnor som blivit gravida oväntat/oplanerat:
    Gör ALLT för att undvika abort! Lita på att GUD tar hand om er och stöttar er genom graviditeten.

    Jag genomgick en medicinsk abort någon månad sedan nu och ångrar detta djupt. Innan jag svalde den första tabletten på abortkliniken förstod jag inte alls vidden av den smärta och självförakt som ingreppet skulle medföra. Även om orsaken var att det fanns risk för skador/missbildningar hos fostret ångrar jag ingreppet djupt. Barnmorskan på kvinnokliniken hånade mig med kommentarer som ”vi lever inte på 1800-talet” då jag uttryckte min osäkerhet kring/motstånd mot abort.

    Det hela ledde till ett oerhört dumt och oåterkalleligt misstag. Hade jag möjlighet att vrida tillbaka klockan hade jag gjort ALLTING annorlunda! Även om det rörde sig om en tidig medicinsk abort innebar det mitt livs värsta upplevelse.

    Man skaffar inte barn. Man FÅR barn. Om Gud i sin stora nåd och barmhärtighet beslutar sig för att ge en denna underbara gåva.

    Även om abortläkarna, abortbarnmorskorna och kuratorerna påstår annorlunda är abort ett stort trauma som INGEN ska behöva gå igenom. Särskilt inte det spirande livet som bär på en unik pusselbit till denna värld.

    1. Verkligen tråkigt att din upplevelse var så jobbig, MEN du kan inte applicera din upplevelse på alla andra kvinnor. Att du väljer att inte göra abort är helt ok, det är ditt val. Du kan däremot inte bestämma vad vi andra ska göra.
      Jag delar inte din upplevelse, jag kände lättnad efteråt och jag mådde bra. Både fysiskt och psykiskt. Det är upp till var kvinna vad hon väljer att göra och den där Gud, han har inte gjort något för mig men JAG HAR.

  4. 1. Pinsamt att bli oönskat gravid två gånger….. Hört talas om kondom?
    2. Varför ska mina skattepengar gå till dyra operationer som kunnat undvikas om du använt kondom eller låtit bli att ha sex…
    3. Abort ska självfallet vara fri, jag är man och tycker det är ett bekvämt sätt att hantera problem. Men kvinnor borde kunna tvingad till abort om inte mannen vill ha barn.

Kommentera

