Behåll du dina pengar Kent.

”Regionsamordnaren Kent Kullander som jobbar på fackförbundet Vision i Linköping ska leva på 14 procent lägre lön den närmaste månaden.”

Varför är då detta? Jo, han påstår sig vilja sätta fokus på ojämställdheten mellan kvinnor och män. Kvinnor tjänar 14% mindre än män och då tänkte denna Kent att han skulle sänka sin lön med just 14% och därmed ”bara” få runt 27500 kr istället för hans ordinarie 32o0o kr.

–” Jag tror inte att min lönesänkning kommer att märkas av förrän de sista tio dagarna av månaden men jag ska twittra varje dag och resonera kring de här frågorna och går in i månaden med öppna sinnen. Jag vill inte provocera men tror att att man kan behöva vara något drastisk ibland för att nå fram.”

Alltså, kära Kent. Om du tror att du gör en poäng med att sänka din lön till 27500 och stoppa undan dina pengar i ett kuvert, som sen tillfaller dig igen när månaden är över, tror du fel. Det hade kanske varit värt om du sänkt din lön till en undersköterskas lön eller kanske ett vårdbiträdes eller något annat låglöneyrke. Du säger att det antagligen inte kommer märkas förrän kanske 10 dagar innan lön, förstå då hur det är för dom som tjänar långt under dina tillfälliga 27500. Som har det så varje månad.

”Vad gör du med pengarna du inte får använda?

– Dom lägger jag i ett kuvert som jag inte får röra just nu men när månaden är slut går de tillbaka till min privata ekonomi.”

Varför inte bara skänka pengarna till en kvinnojour eller annan välgörenhet? Det är känns inte som en direkt uppoffring att kunna spara 4500 kr en månad när man tjänar 32000kr i månaden.

Nej du Kent, jag är inte imponerad. Inte fan för du min kamp iaf, jag skulle vara överlycklig om jag hade 27500 kr i lön, eller ännu hellre, dina egentliga 32000 kr. Behåll du dina pengar, ditt lilla hobbyprojekt gör ingen skillnad. Att leva på 27500 kr i månaden är ingen bedrift, det är fan lyx.

Sen är det inte så charmigt att en man ”offrar” sig för att leva på en kvinnolön en månad och får cred för det, medan kvinnor alltid lever på en kvinnolön och så är det med det.

Inlägg 25 i Blogg100
8 thoughts on “Behåll du dina pengar Kent.

  1. Det är så j-a idiotiskt så det inte är klokt. Och säger en del om fackliga förtroendemän…
    Han borde åtminstone ge pengarna till något vettigt, kanske en kvinnojour eller så.
    Fast det handlar inte bara om män/kvinnor, det handlar om en total oförståelse för de som inte har marginaler. Vilket ofta är kvinnor, i och för sig. Som inte har pengar att stoppa undan, och som dessutom får en sämre pension eftersom de under ett antal år jobbade deltid för att ta hand om barnen.
    Sedan: Vilken ”uppoffring”… Det är ju fint att kunna lägga undan 4500 från en månad till en annan. Jag fick länge ut kring 10-11 000 efter skatt.

Kommentera

