Smartphonen gör dig osocial. Jajamensan!!

Läser ibland insändare i diverse tidningar, som tycker det är så tråkigt i kollektivtrafiken nuförtiden, när ”alla glor ned i sina telefoner” och att inga ”pratar med varann längre”. Ja, det kan man ju förstås tycka men jag håller inte med. Dels finns det även dom som läser tidningar och böcker och dels tycker jag att det är så skönt att vara och se upptagen ut.

När jag sitter på tunnelbanan och är på väg hem från jobbet vill jag vara ifred. Jag vill inte att någon ska komma och prata med mig, jag har inte lust att kallprata med någon okänd. Det tycker jag inte är det minsta konstigt. Har man gått upp mitt i jävla ottan för att spendera hela dagen på jobbet, där det pratas konstant, då är det inte konstigt att man vill vara ifred den stackars kvarten man sitter på tunnelbanan på väg hem. Eller om man har varit vaken halva natten pga barn som vägrar sova, då ska man väl för fan få sitta och hålla käften på tåget om en vill.

Sen verkar det vara sånt fokus på dessa ”farliga” smartphones. Att vi ”lever våra liv” i våra telefoner. Det är inte som reagerar ifall en sitter och läser en bok på tunnelbanan, men sitter man och kollar ned i telefonen oj oj oj! Även om det är en bok eller nyheterna i mobilen man sitter och läser. Men fortfarande anses det ”finare” att läsa pappersversionerna även om orden är desamma.

Äh, låt mig vara ifred. Känner du behovet att kallprata med nån okänd människa på tåget, gör åtminstone ett försök att läsa av människor först. Ta åt dig av signalerna. Vissa av oss vill faktiskt bara sitta och glo ned i telefonen.

2 thoughts on “Smartphonen gör dig osocial. Jajamensan!!

  1. Sen kan man ju tillägga att ingen fan vet vad man gör på sin smrtphone! En kan ju vara HUR social som helst, på NÄTET. Nä håller med dig, jag kallpratade inte så himla mycket mer innan smartphonens inkomst, då satt jag med näsan i en bok.

Kommentera

