Nej, jag vill inte höra vad du tycker om mina bröst.

Detta med sexism och objektifiering är alltid en het potatis, för en del av oss för att vi är medvetna om att vi blir utsatta för det och för andra för dom anser att det inte är ett problem eller att det inte ens existerar. ”Killar är ju såna” och ”Lite får du ju tåla” är kommentarer många utsatta får höra.

Jag är inte den som är den, jag kan ta mycket men hur mycket ska jag behöva utstå av kända och okändas kommentarer om min kropp eller kompetens?! Varför ska jag tillåta att andra människor, verbalt förminskar mig för att jag är kvinna, har bröst och har några kilos övervikt.

”Men varför skulle nån bry sig om det?” tänker ni, så jag ska ge er några exempel på vad jag upplevt under årens lopp.

  • Okända män har, på krogen, kommit fram och klämt på mina bröst utan att överhuvudtaget pratat med mig innan. Män har även tagit mig mellan benen utan någon som helst rimlig anledning (för mig). Varför ska jag stå ut med det? Jag skiter i hur fulla ni män är, låt mig va!
  • I butiker finns kläderna i min storlek (44-46) ofta på en egen avdelning. Plaggen i dom större storlekarna är, dels inte desamma som i övriga storlekar och dels stora och pösiga. Ty vi tjockisar skall icke visa vår kropp utan endast skyla den.
  • På jobbet har jag otaliga gånger råkat ut för att personer (kunder, byggnadsarbetare, elektriker m.fl) helt sonika gått förbi mig för att ställa frågor till mina manliga kollegor. Om dom frågat mig har dom sen dubbelkollat mitt svar med mina kollegor. För att jag är mindre kompetent för att jag är kvinna i en klassiskt manlig bransch? Kom igen, skärpning!
  • Jag har fått kommentarer om mina bröst. Jag har fått höra att ”dom skulle man vilja ligga mellan” att dom ”föredrar mina stora bröst än frugans, men det kan dom ju inte berätta” , dom har frågat vilken BH-storlek jag har och ”om dom är lika härliga som dom ser ut?” osv. Vissa har t.o.m tryckt upp mig mot väggen och berättat vad dom skulle vilja göra med mig. Ett tips. LÅT BLI! Ge fan i mig!! Behåll era fantasier och tankar för er själva!
  • Jag har fått höra att jag är en ”jävla hora” när jag istället för att besvara kommentarerna, det där gänget med ”sköna snubbar” fällt om mig,  tyst skyndat vidare och hoppats på att dom inte skulle följa efter.
  • Har tidigare berättat om att när jag var i tonåren, kunde jag stå hur länge som helst och vänta på ”rätt” buss, med få passagerare. Jag kunde låta bussen, jag egentligen skulle med, åka förbi om det var för mycket folk på den, för att inte riskera att någon skulle fälla någon kommentar om min kropp.För det hände. Och det kändes.
  • Jag har passerat folk på stan som fällt kommentarer om min kropp, lite sådär förbigående men tillräckligt högt för att jag skulle höra. För det är viktigt för dom att jag får höra vad dom anser om min kropp.
  • Ja, så har vi alla gånger jag fått höra att jag är en ”jävla fitta” , jag har ”fått för lite kuk” osv för att mina åsikter inte alltid överensstämmer med andras.

Så visst förekommer det.  Det förekommer alltför ofta för alltför många. Det är inte ok, dessa kommentarer kan trigga igång så oerhört mycket, som ätstörningar och annat självskadebeteende. Så kom inte och och säg ”Lite får du allt tåla” för ofta har man tålt ”lite” jävligt ofta.

Inlägg 10 i Blogg100
4 thoughts on “Nej, jag vill inte höra vad du tycker om mina bröst.

  1. Men herregud! Vad är det för jävla nötter du har träffat på? Jag hoppas fan du lappade till idioterna på krogen åtminstone.
    Kram!

  2. Ja, nötter är ordet. Några av dem skulle jag till och med befara tror att de ger dig komplimanger som du förväntas vara glad för. Trakasseri, övergrepp, kränkning, ofredande, det finns många ord för det, men de bästa orden har du redan sagt. Låt bli! Ge fan i mig!
    Detta är din självklara rätt, tro för all del inget annat. Låt dom inte påverka dig överhuvudtaget. Det är du som har rätt, dom som har fel. Det är du som är klok, dom som är idioter.

Kommentera

