Tar ett steg tillbaka

Igår skrev Angela dessa tweets:

Skärmklipp2

Jag tog åt mig, för hon har helt rätt. Så här är några exempel på rasifierades texter:

Angela skriver om hur annorlunda hon blir bemött som sig själv mot när hon skriver som Ulf. Även om Ulf är lite hårdare i tonen är det Angela som möts av näthatet. Läs Alla min texter: det jag vill säja är att män är tydligen lite för smarta för dej.

Valerie Rummet om Hatbrott och rapporten om afrofobi som kommit och varför så få anmäler. ”Jag blir så bestört. För nu, när vi ÄNTLIGEN har en rapport som redovisar statistik, som pekar på den strukturella rasismen, ska fokuset återigen hamna på individer.

Läs om Jane och om att hon fick fly från Kenya pga sin sexualitet. ”Mitt namn är Jane och jag är stolt över den jag är. Jag är från Kenya och jag är lesbisk. Jag är inte rädd för något eller någonting jag går igenom.

Julia  skriver ”Problemet är att vi aldrig lyckas anlända till samtalet om hur vi ska bekämpa strukturell rasism när vi ständigt måste debattera om den verkligen existerar med människor som aldrig upplevt den

Malin skriver om ”Sverigedemokraterna och den bortglömda snällheten” ”När jag var liten kände jag inte till mycket om rasism. Den som sa något rasistiskt blev utskälld, för det var elakt, och elak skulle man inte vara. ”

Jorge om hur vita antirasister kör över rasifierade i den rasistiska kampen. ”I denna hets började vita antirasister trampa på rasifierade antirasister genom att påstå sig veta mer om hur det är att vara utsatta för strukturell rasism.

Nabila sitter med en 19-årig kille och en fritidsledare som jobbar i Vårberg. ”Jag har sett tillfälliga polisinsatser med flashiga namn som kommit och gått. Och jag har inte sett någon förbättring.”

Sara skriver om ”Rasismen och människors lönsamhet.” ” Det samtliga texter har gemensamt är att de tar upp invandring som lönsam eller inte lönsam för samhället.”

Papperslösa ”Khalid” om kändisinbjudan som såg ut som ett brev från Migrationsverket: Vi är de stumma och osynliga.

Kawa om Varför bor alla invandrare på samma ställe? ”Vi flyttade inte till ett område för att bo nära andra invandrare. Vi flyttade dit hyran var så låg att en fattig flyktingfamilj hade råd att bo där. ”

Jennifer skriver på sin blogg: Men frågan som jag om och om vill ställa är: vem är antirasismen för om inte de rasifierade? Om inte för de som utsätts för rasism, för vem?

Bilan om  att media publicerar och sprider antimuslimska konspirationsteorier. ”När antimuslimismen hittar sin väg in i landets största redaktioner”

Selma Khabako Skriver på Rummet: Om svart organisering och media.

Rekommenderar er att kolla runt på bloggarna pga bra och viktiga.

Tipsa gärna om fler så kan jag lägga till dom också.

Kommentera

