Feminist? Javisst!

Det är inte alla som förstått det här med feminism, så jag tänkte försöka förklara lite enkelt i stora drag vad feminism är för mig. För mig innebär feminismen jämlikhet för alla oavsett kön, sexualitet eller ursprung. Att man sparkar uppåt och inte nedåt.

Att vara feminist innebär att man vill att män och kvinnor ska vara jämställda. Att kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter ska vara samma som för män. Kort sagt att lyfta fram kvinnor, för det behövs.

Män äger nästan allt i världen, 70 % av världens fattigaste människor är kvinnor. Varje dag anmäls 46 sexualbrott mot kvinnor, hälften av dessa  är våldtäkt eller våldtäktsförsök. I genomsnitt 16 kvinnor misshandlas till döds i Sverige varje år, dubbelt så många kvinnor som män har utsatts för stalkning, alltså upprepade trakasserier, hot och förföljelse. Papporna tar bara ut en femtedel av föräldraledigheten. 28  procent av männen har höga inkomster och bara 12 procent av kvinnor har höga inkomster osv. Mer exempel finns här.

Att  man som kvinna och feminist ska slippa sånt här:

Skärmklipp

Skärmklipp

Skärmklipp

Eller sånt här:

Skärmklipp

Skärmklipp

Eller sånt här:

Skärmklipp

Eller annat skit män häver ur sig som man kan läsa om i detta inlägg.

Och för er som säger att ”feminismen har inte hjälpt mig” så har vi några exempel vad kvinnor innan oss har lyckats med.

1864 Mannen förlorar sin rätt att aga sin hustru
1921 Kvinnor får rösträtt
1927 Kvinnor får rätt att studera vid statliga läroverk
1938 Preventivmedel blir tillåtet
1939 Kvinnor får inte avskedas p.g.a. förlossning, giftermål eller graviditet
1955 Betald ledighet i 3 veckor efter förlossning
1958 Kvinnor får rätt att bli präster
1980 Lag mot könsdiskriminering i arbetslivet
1982 All kvinnomisshandel kommer under allmänt åtal
1983 Alla yrken öppna för kvinnor
1994 Den s.k. pappamånaden införs
1997 Sverige får sin första kvinnliga biskop

Det går sällan att ta upp feministiska frågor utan att ett ”Ah men männen då, det är synd om männen också”. Då brukar jag säga att det går finfint för dig att kämpa för männen, men det är inte min kamp. Starta din egen och lägg det inte på mig.

Då och då får man höra att ”Jag vill inte kalla mig feminist för det har så negativ klang” osv. Det är lite som att säga att ”Jag vill inte resa till Europa för jag gillar inte Frankrike”. Det finns feminister av alla de sorter, allt från dom som kallas ”rabiata feminister” till ”mellanmjölksfeminister” och allt där emellan. Jag tänker att så länge vi har samma mål, så får man kämpa sig dit på det sätt som passar en bäst. Däremot är jag inte speciellt förtjust i uttrycket ”rabiata” för så fort kvinnor tar plats är vi skrikiga, rabiata och/eller hysteriska. Ibland är vi bara förbannade. Sådär som ni män kan vara utan att någon stämplar er.

Och kom inte dragandes med nåt ”Gud vad ni feminister bråkar med varann”. För vet du, vi är så mycket mer än feminister, vi är kvinnor, föräldrar, yrkesroller, systrar osv. Vi tycker olika precis som alla andra, för vi är människor.

Man måste inte så längst fram i barrikaderna och skrika fram sitt budskap, det funkar också att ett snack runt fikabordet på jobbet, eller med en kompis, eller bara få ur sig frustrationen på internet. Alltid är det nån som hör, alltid är det nån som läser, alltid är det nån som tar åt sig, alltid är det nån som lär sig.

Advertisements

13 thoughts on “Feminist? Javisst!

  1. hahaha jo skönt att du dock gärna drar alla män över en kam =) bra text men synd att du gjorde det för det blir bara en text av så många där människor inte fattar att vi måste se ALLA människor för så fort man väljer att uttrycka sig sådär så har vi ALLA förlorat.

    Kommer kämpa för dig trots att du tycker alla ska kämpa själva och antar jag i tystnad då du säger ”Starta din egen och lägg det inte på mig.” så antar jag då att en kamp inte ska störa någon annan? Kan ju bli lite knepigt att få gehör bara…

    Ha en bra dag =)

    1. Jag pratar om män som grupp, det betyder inte att jag tycker alla män är svin.
      Nej, jag menar inte att alla ska kämpa själva eller att inga kamper ska störa varann. Jag menar att du inte kan begära att jag ska kämpa för din sak, utan att du kan, om du tycker din sak är så viktig, kämpa för den själv.

  2. Varför ”feminism”? Jag skulle föredra ”humanism”, eftersom det har en helt jämlik innebörd, istället för ”feminism”, som klart och tydligt säger att man bara ska bry sig om kvinnor och lämna alla andra därhän.

    Det viktiga är att ALLA måste ses som likvärdiga – kvinnor, män, HBTQ, barn, ungdomar, infödda och utrikes födda etc. ALLA måste bedömas efter sina förmågor och handlingar – och aldrig efter hudfärg, kön eller annat. Feminismen säger att det bara är kvinnor som ska räknas. Hur jämlikt är det? Håller verkligen med om att detta ord har en väldigt negativ klang.

    Ett verkligt hot mot jämlikheten, tycker jag att man har i det faktum att alla politiska partier har kvinnoförbund. Det gör ju att man än mer betonar skillnaden och ger upphov till konflikter i och med att det finns ett separat förbund för ett kön, istället för att ha ett enda förbund som är till för alla. Var ska förresten de som inte vill se sig som män eller kvinnor bli av när denna förlegade uppdelningen finns..?

    1. I min feminism inkluderas alla, som jag skrev. Att kvinnoförbund finns kanske är ett tecken på att det behövs. Att kvinnor inte tillåts ta den plats och får skapa sig en egen plattform.

      1. Eller att det är ett val att ställa sig utanför och ta sin egna kamp så varför ska jag då ta din kamp?

        Tror mycket ändrats och visst sitter det kvar gamla gubbar på många ställen men jag är övertygad att man lätt kan få bort dom genom att verka i dom vanliga förbunden. Tror dom flesta spec som är yngre än mig har en helt annan inställning idag än dom kvarlevor som finns.
        Jag är iof rätt naiv så det är alltid bra att få annan input också =)

    2. Det heter Feminism eftersom det är kvinnorna som är den förtryckta parten, de ”andra”, dvs ickenormen. Även om vi kämpar för allas lika värde måste vi utgå från kvinnornas underordnade position.

      Det var också därför ”Black Panthers” inte kallade sig för ”Black and White Panthers” för att ta ett förtydligande exempel.

      Feminismen skulle jag vilja påstå är den enda rörelse som kämpar mot alla sorts förtryck och för alla människors lika värde. För att komma dit behöver vi se förtrycket som det verkligen ser ut och det gör vi inte om vi gömmer det bakom ord som ”humanism”. Att göra det försvårar för de som tillhör den privilegierade gruppen, som till exempel du?, att se sina egna privilegier, sin överordning och vad det för med sig.

  3. Hej!

    Det här är ingen kommentar där jag säger ”Ah, men männen då!”, utan jag väljer att kommentera dina feministiska påståenden. 🙂

    ”Det är inte alla som förstått det här med feminism, så jag tänkte försöka förklara lite enkelt i stora drag vad feminism är för mig. För mig innebär feminismen jämlikhet för alla oavsett kön, sexualitet eller ursprung.”
    Bra! Vi är överens till 100%! 🙂

    ”Att man sparkar uppåt och inte nedåt.”
    Jag håller inte med att man ska/kan göra det, av två anledningar.
    1) Våld, i alla dess former är fel.
    2) Vad som är uppåt och vad som är nedåt i könsfrågan i Sverige 2014 är knappast någonting som är bevisat. Feminismen utgår från att så är fallet men det har aldrig undersökts.

    ”Att vara feminist innebär att man vill att män och kvinnor ska vara jämställda.”
    Håller med!

    ”Att kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter ska vara samma som för män. Kort sagt att lyfta fram kvinnor, för det behövs.”
    Jag vänder på det – Mäns politiska, ekonomiska och sociala rättigheter ska vara samma som för kvinnor. Män är t ex det enda kön som är diskriminerat enligt svensk lag år 2014. Kvinnor har alltså lagliga rättigheter som män inte har. Det motsatta förekommer inte, även om det HAR gjort det längre tillbaka i historien. Det sista lagliga hindret i Sverige för kvinnor togs bort 1983. Kvinnor behövs inte lyftas fram eftersom kvinnor är kompetenta nog att ta sig fram här i livet. Det är kvinnoförnedrande att hävda att kvinnor behöver lyftas fram.

    ”Män äger nästan allt i världen”
    Verkligen inte! Jag tror att ägandeförhållandet är typ 60-40 till mäns ”fördel”. Män äger mer, absolut. Men överdrifter är onödiga.

    ” 70 % av världens fattigaste människor är kvinnor.”
    Eftersom den länken leder till ett dokument som hävdar att kvinnor ”owning less than 1% of its property.”, vilket är en verklighetsfrånvänd och grovt överdriven siffra, så kan jag inte direkt lita på det där med 70% heller. Det där med att kvinnor äger 1% av världens tillgångar är en missuppfattning som härstammar från en uppgift att kvinnor i AUSTRALIEN (tror jag det var) äger 1% av HELA VÄRLDENS tillgångar.
    Så ditt påstående är högst tvivelaktigt. Däremot visar statistik att i Sverige så är 64% av de hemlösa män. Här på vår egen hemmaplan alltså. http://www.stadsmissionen.se/Global/Social%20Verksamhet/Heml%C3%B6shet/Dokument/Stockholms_Stadsmission_Heml%C3%B6s_2013.pdf

    ”Varje dag anmäls 46 sexualbrott mot kvinnor, hälften av dessa är våldtäkt eller våldtäktsförsök.”
    Siffran må vara rätt, men bara för att någon anmäler så innebär det inte att vare sig våldtäkt eller våldtäktsförsök faktiskt har begåtts. I en del fall är det säkert så, i andra inte. Vi kan tyvärr inte veta exakt vad som är vad. Jag kan t ex anmäla dig för våldtäkt och så syns det i statistiken och enligt dig skulle min anmälan räknas som om att du våldtagit mig.

    ”I genomsnitt 16 kvinnor misshandlas till döds i Sverige varje år,”
    För jävligt! På sida 70 på http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18270/2011-3-22.pdf får vi reda på att 2009 utsattes 50 män och 35 kvinnor för Mord, dråp och annat övergrepp av annan person.

    ”dubbelt så många kvinnor som män har utsatts för stalkning, alltså upprepade trakasserier, hot och förföljelse.”
    Det vet jag ingenting om men du kan mycket väl ha rätt i att det är dubbelt så mycket och trakasserier, hot och förföljelse ska absolut motarbetas!

    ”Papporna tar bara ut en femtedel av föräldraledigheten.”
    Ja, mammor vill ofta själva ta hand om barnen.

    ”28 procent av männen har höga inkomster och bara 12 procent av kvinnor har höga inkomster osv.”
    Vad räknas som en hög lön?
    Om jag jobbar 8 timmar per dag och du jobbar 6 timmar per dag och vi har 100 kr/h i lön så kommer jag ha högre lön (200 kr mer) än dig. Antalet arbetade timmar är EN av de förklaringar som finns till att en människa har högre lön än en annan.
    Den oförklarade löneskillnaden mellan könen är så liten som 1,2%, förmodligen ännu mindre. Se sida 13:
    http://www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Skrifter/rapport-loneskillnader-kvinnor-man-2000-2012-nyny.pdf

    Du får gärna ta upp hur många feministiska frågor som helst, men håll för guds skull koll på fakta. Jag vågar nästan lova dig att om du ser till att kolla upp fakta ordentligt så kommer det inte att återstå så värst många feministiska frågor. De flesta problem drabbar bägge könen, ibland drabbas kvinnor mer, ibland män. De allra flesta problem är människoproblem.

    1. Fakta? Vissa av dina kommentarer på mitt inlägg är baserat på dina åsikter. Du tycker alltså annorlunda än jag, det är inte fakta.
      http://www.volontur.se/arbetsomraden/jamstalldhet-och-kvinnors-rattigheter/ Här står det lite om kvinnors fattighet och utsatthet.
      Angående ditt påstående #/…/bara för att någon anmäler så innebär det inte att vare sig våldtäkt eller våldtäktsförsök faktiskt har begåtts./…/ Det är bara onödigt. Att antyda att kvinnor anmäler män bara för att jävlas är så jävla ofräscht.
      Enligt SCB är löneskillnaderna ( i Sverige) 17% och inte 1,2 som du påstår.
      Resten, är som sagt, dina åsikter och inte fakta. Du tycker inte som jag och det skulle jag aldrig förvänta mig av en jämställdist. Som jag misstänker att du är.

      1. Hej igen!

        Jag skulle uppskatta om du kunde låta bli att sätta in mig i ett fack. Som du ser av mitt förra inlägg så håller jag med dig om vissa saker.

        Och att kvinnor tjänar 17% mindre än män förnekar jag inte. 🙂
        Och det gäller precis på samma sätt som exemplet jag gav i min kommentar – om du jobbar 6 timmar x 100 kr så tjänar du 600 kr, om jag jobbar 8 timmar x 100 kr så tjänar jag 800 kr = jag tjänar 25% mer än vad du gör. På samma sätt kan man få fram siffran 17% som du nämner. Kvinnor jobbar kortare tid än män generellt sett.

        Skillnaden i antal arbetade timmar är EN av förklaringarna till att två personer har olika inkomst.

        En annan förklaring till att du kan få högre lön är om du arbetar i ett riskfyllt yrke, något som främst män gör. 95% av de som dör i arbetet är män. Risktillägg på lönen används för att locka folk till dessa yrken.

        Sedan 1983 finns inte längre några lagliga hinder för kvinnor i Sverige att söka ALLA jobb de vill.

        Ytterligare en anledning till löneskillnader är om du väljer ett arbete med lång resväg, något som män i högre utsträckning än kvinnor väljer att göra. Högre lön används även här som morot.

        Vid lågkonjunktur drabbas den mansdominerade privata sektorn mycket mer av arbetslöshet än den mer anställningstrygga kvinnodominerade offentliga sektorn. För att locka folk till den mer utsatta privata sektorn så erbjuder man högre lön.

        Lägger man ihop dessa, och en rad ytterligare faktorer så återstår en löneskillnad mellan könen på 1,2%, vilket står att läsa i rapporten jag länkade till i förra kommentaren. Här kommer den igen! Sida 13 http://www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Skrifter/rapport-loneskillnader-kvinnor-man-2000-2012-nyny.pdf
        Lästips: Warren Farrell – “Why men earn more, and what women can do about it”. Farrell går igenom 25 olika anledningar till varför det finns inkomstskillnad mellan könen.
        https://bokon.se/ebok/why-men-earn-more_warren-farrell

        Tyvärr så finns det kvinnor som falskanmäler våldtäkter, vare sig du vill tro det eller inte. Att falskanmäla är ofräscht, det är knappast ofräscht att säga att så faktiskt sker. Och falskanmälningar är ett hån mot de som verkligen utsätts för våldtäkt.

        Istället för att skriva ”Vissa av dina kommentarer på mitt inlägg är baserat på dina åsikter.” så vore det schysst att vara mer specifik. Det går liksom inte att bemöta ”vissa” eftersom jag inte vet vad du syftar på.

        Återigen bifogar du en länk med sifferpåståenden som inte beläggs.
        Jag bifogar en länk till en genomgång av olika källor för beräkning av fördelning av tillgångar osv. Det är mycket text men om man vill sätta sig in i sådana här komplexa frågor så krävs det ett ordentligt grundarbete.
        Genomgången visar: ”Kvinnor äger 33% av världens tillgångar, har 35% av inkomsten och utför 54% av arbetet.”
        http://hagwall.wordpress.com/2012/11/17/den-enprocentiga-sanningen-om-varldens-kvinnor/
        JA, globalt sett så har män ett ”överläge”. För att komma till rätta med det så måste vi 1) förstå orsakerna och 2) använda oss av korrekt forskning och inte överdriva och ljuga (genom att t ex hävda att kvinnor äger 1% av världens tillgångar när den korrekta siffran snarare är 33%).

        Att feminism behövs i utsatta delar av världen där kvinnor verkligen är förtryckta pga sitt kön det håller jag fullständigt med dig om. Men att feminismen som den yttrar sig i Sverige idag 2014 skulle behövas – det vete katten om jag kan hålla med dig om. Däremot kan vi behöva bredda jämställdhetsarbetet och även börja inkludera mäns situation utifrån mäns eget perspektiv.

  4. ”Om en förnekar sina privilegier kanske ingen kan sno dem!”

    Visomvillrosta

    Att sparka uppåt handlar inte om våld, utan om att inte utnyttja privilegier. Och dessa utnyttjas inte bara förr, utan än idag av män, socialt, politiskt och ekonomiskt i Sverige, och alla andra länder i världen för den delen. Det finns mycket undersökningar, forskning, statistisk som gjorts inom detta.

    År 2012 gjordes 28 254 anmälningar av misshandel mot kvinnor över 18 år. 85 % av de misstänkta gärningspersonerna var män. Och du har rätt i att män oftare blir utsatta för våld, samma år anmäldes nämligen 40343 fall av misshandel mot män över 18 år. 88 % av de misstänkta gärningspersonerna var män.
    Skillnaden i våldet mellan män och kvinnor är att kvinnorna misshandlas till döds främst i nära relationer till män. Männen som misshandlas till döds blir det också främst av andra män. Kvinnor misshandlas oftare inom relationer medan män utsätts i större utsträckning för det s.k tillfälliga våldet.

    ”Varje dag anmäls 46 sexualbrott mot kvinnor, hälften av dessa är våldtäkt eller våldtäktsförsök.”
    ”Siffran må vara rätt, men bara för att någon anmäler så innebär det inte att vare sig våldtäkt eller våldtäktsförsök faktiskt har begåtts. I en del fall är det säkert så, i andra inte. Vi kan tyvärr inte veta exakt vad som är vad.”
    Våldtäkter som anmäls är få i jämförelse med mörkertalet, vilka uppskattas vara brett taget 10-20% av den verkliga siffran. De som verkligen går till domstol och döms är ett väldigt litet antal. Och där diskuteras också strukturer, 98% av de som våldtar är män. Offren som räknas in är både kvinnor, barn och andra män.

    Angående löneskillnaderna så har uträkningen på dessa gjorts på heltidslöner för kvinnor, för att få s.k god statistik, så där håller inte ditt argument om att kvinnors lön är lägre för att vi jobbar mindre, men det är däremot ett argument för att löneskillnaderna är ännu högre eftersom kvinnor jobbar deltid i större utsträckning än män.

    ””Papporna tar bara ut en femtedel av föräldraledigheten.”
    Ja, mammor vill ofta själva ta hand om barnen.””
    Brilliant analys, Sherlock.

    Och slutligen nej, det är inte kvinnoförnedrande att påstå att kvinnor behöver lyftas fram.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s