Att sparka på dom som redan ligger

Att tiggare väcker känslor är ingen nyhet, allt från empati till ren ilska. Just ilskan finner jag fascinerande, varför väcker dom så mycket arga känslor?

Även jag reagerar, men främst med empati och dåligt samvete. Jag vägrar nämligen att tro att dom sitter ute på gatan från morgon till kväll i minusgrader för att dom är lata. Jag tror att om dom hade ett annat alternativ så skulle dom inte sitta där. Jag mår dåligt när jag ser dom, för jag känner att jag inte kan hjälpa dom annat än tillfälligt genom att skänka nån slant. Och ibland gör jag inte ens det.

MEN något jag reagerade på var häromdagen då jag såg en status delas på Facebook som jag kände sån otrolig avsmak för.

Många tiggare i stan nu. Halta, lytta och rullstolsbundna. Ni vet vilka jag menar. Vi mötte en i dag med två sneda fötter nästan intrasslade i varandra och den obligatoriska lilla kryckan. Brydde mig inte särskilt mycket men när han kom för nära med sin knyckiga gång, krycka och sitt ”please” reagerade min vakthund och gjorde ett kort utfall samt gav till ett ordentligt varningsskall.
Ett mirakel måste ha skett för jävlar så snabbt de knöliga fötterna rätades ut, kryckan åkte upp i luften och han sprang som en hind!
Jag kollar på Muffalon och utbrister ”Men hjärtat, inte visste jag att du var en healer, strongt jobbat”!!

En vuxen person som är stolt över att ha skrämt en annan människa med sin hund. Det, tycker jag, är ett väldigt osmakligt beteende. Är tiggare mindre värda? Skulle hen göra och tycka likadant om en som jobbar svart? Och sen hens vänner som gladeligen ryggdunkar och hejar på detta. Några exempel är:

”Kanske man skall ta sig en sväng på stan med hunden oftare så rensas det säkert upp en hel del där nere”

”Dagens bästa! Ha ha sån hund vill jag ha!”

” oaav vilken mirakelvovve du införskaffat. Sitter på bussen och fick mig ett gott skratt. Ni två har funnit en ny nisch så nu är det bara att gå runt på stan och heala.”

Det är också 488 st som delat denna status.

Min första tanke när jag läste detta var VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?! Hur kan man heja på en sån här sak?? Hade detta varit mot ett barn, granne eller vem annan som helst så hade det blivit ett jävla liv. När slutade dessa tiggare ha ett människovärde värt att respekteras? Är dom inte människor precis som du och jag? Vad ger dig rätten att skrämma dom med din hund?

Vad är det med tiggare som är så oerhört provocerande? Att dom inte ”jobbar”, för det är det många som inte gör. Att dom inte betalar skatt? Hej, även där är det många som hoppar över den biten. T.e.x din polare som jobbar svart, men jag misstänker att det är ”skillnad” av nån jävla anledning. Är det för att vissa av dom har en smartphone fast du tycker att så fattiga människor inte ska ha en, för har ”har man råd med det har man råd med annat”. Är det för att en del hellre tar emot pengar än mat? Det är väl ändå inte din uppgift att bestämma vad dom ska göra med sina pengar? Det kan ju vara så att dom fått ihop till en tjuga och lyckats köpa ett par cheeseburgare. Kanske för att dom inte är så sjuka som dom ger sken av? Guess what! Spelar det nån roll egentligen? Vissa av dom har fina fötter som dom kan springa från polisen på men vad gör det dig?? Folk ljuger hela tiden, kolla bara våra politiker. Du har erbjudit dom jobb men det ville dom inte ha. Ok, du har inte tänkt på att dom kanske är papperslösa? Att dom blir utvisade om dom tackar ja? Att kanske dom står i beroendeställning till någon som inte skulle bli så glad om dom tackade ja? Är det för att du tycker att dom ”jobbar ihop”. Det kanske dom gör, hur så? Det kvittar väl för fan helt?!

Vet ni vad, ni måste inte ge pengar. Ni kan låta bli. Hellre det än att behandla dom som skit för att dom inte gör som ni vill. Vänd andra kinden till, gå vidare. Kommer dom fram till er, säg nej och gå vidare. Gå bara vidare.

Nej, fy fan för människor som anser sig ha rätt att skrämma andra med (eller utan) sina hundar och sen skratta åt hur rädda dom blev. Skämmes ta mig fan! Ni är så små människor, så ynkliga som ger er på dom som har det sämre. Ni som sparkar nedåt och ryggdunkar varann för det. Ni är äckliga.

2 thoughts on “Att sparka på dom som redan ligger

  1. Skrev till BodyShop om detta:

    Ӏr detta sant har ni ett problem.

    Lessen, men detta får mig att må illa. Om det verkligen är en medarbetare i ert företag som publicerat detta tycker jag att ni också har problem.

    Om man torgför sin arbetsplats bör man ha bättre omdöme än så här gällande vad man skriver på Facebook. Förresten, det bör man ha oavsett var man jobbar och oavsett man berättar det eller ej. Jag menar att ert varumärke riskerar att ta skada. Jag är rätt säker på att Anita Roddick skulle vända sig i sin grav om hon visste.

    Hälsningar

    Thore Berggren
    Kalmar”

    Svar kom idag:

    Hej Thore,

    Tack för ditt meddelande!

    Vi är så ledsna för detta inlägg och har kontaktat (namn) om det. Att uttrycka sig på ett sådant här sätt ligger inte i linje med The Body Shops värderingar, något som (namn) inser och därför ångrar väldigt mycket. (Namn) har nu själv valt att ta bort inlägget, och vill passa på att be om ursäkt till alla involverade.

    The Body Shop tar allvarligt på detta och kommer att se till att samtliga anställda inom företaget tänker över sitt sätt att uttrycka sig, vare sig man befinner sig i tjänst i butik eller på sin fritid, då man alltid är en ambassadör för varumärket.

    Tack Thore för att du uppmärksammade oss på detta, då vi nu har kunnat handla snabbt och undvika något liknande sker i framtiden.

    Allt gott till dig!

    Med vänlig hälsning

    (Namn)

    kundservice.se@thebodyshop.com

Kommentera

