Dos and don´ts på Twitter

Det finns mycket inofficiella regler på Twitter. Det är egentligen inte speciellt konstigt, Twitter har många användare och därmed många åsikter på vad man bör och inte bör göra. Alla stör vi oss på något, det är inget att hymla med. Personligen tycker jag vissa är bra och andra mindre bra. Men har iaf  sammanställt några regler här på vad man ”får” och ”inte får” göra på Twitter enligt twittrare och intöörnätt:

Punktmention: Det innebär att du sätter en punkt före @twitternamnet (.@twitternamn) så att alla ser din tweet, istället för att bara den du nämner och era gemensamma följare ser. Ej ok. (Jag kan tycka det är bekvämt ibland när man hamnat i diskussion med många och vill få ut poängen till många istället för att bara upprepa samma sak till alla)

Anonymitet: Ha bild på dig själv och ditt namn. (Jag tycker det är roligast med dom som har en bild på sig själva men tycker inte att det är ett måste. Vill man vara anonym så ska man vara det. Jag har bild på mig men skulle aldrig lämna ut mitt fullständiga namn.)

#FörraTweeten: En hashtag som hänvisar till något man skrev i sin förra tweet. Det bökiga är att man då ofta får leta efter just förra tweeten för att hitta sambandet. (jag tycker att den tillför ungefär 0 värde.)

#MM: #MM står för Monday Music och något man använder sig av när man vill tipsa om musik man lyssnar på, som en kusin till #FF. En rolig men utdöende hashtag. (Har själv inte hört talas om den tidigare men tycker att det är en kul idé)

140 tecken: En tweet har 140 tecken vilket gör att bör hålla dig saklig och kortfattad för att få plats med det du vill säga. (Jo, det är bra att få plats med det du vill ha sagt, sakligheten är lite si och så. Det beror lite på hur du är som twittrare.)

Subtweeta: Att du pratar om någon utan att skriva ut hens fullständiga twitternamn och hen i sin tur inte ser vad du skriver om hen. Det anses inte ok. (Jag tror alla gör det nån gång, jag gör det då och då om t.ex. någon uppmärksammar ett ämne men jag inte vill diskutera ämnet med just den personen.)

Pinggola: Att skvallra på någon som subtweetar och pinga den som det subtweetas om. En golare har inga polare. (Det kan finnas anledning till subtweet, då blir det fel om nån annan kommer och pingar)

Spam: Du skall icke spamma twitter. (Ingen gillar väl spam?)

RT-stöld: Att istället för att bara retweeta originalinlägget lägga till någon liten onödig kommentar som tex +1 och därmed själv bli retweetad. Det är att sno cred från någon som förtjänar den. (Det är mer schysst att RT:a originaltweeten, så är det bara.)

Mentions: Svara på dom mentions du får. Får du mängder så KAN man skicka ut en allmän kommentar till alla. (Jag svarar inte på alla, frågor försöker jag alltid svara på. Sen vid dom tillfällen man slänger ut en förfrågan på tips av nåt slag, kan man få määäängder med svar och då brukar jag skicka ut ett allmänt tack.)

Twitterdrev: När många reagerar över att någon sagt/skrivit/gjort något som dom anser är helt uppåt väggarna och därmed twittrar protesterande mot det. Många tycker att drev är åt helvete. (Kluven, drev är så klart inte kul men jag tycker nog att man får reagera om det är något som man tycker är fel. Det är svårt att veta hur många andra som reagerar över samma sak och ska jag inte få reagera för att  andra gjort det före mig? Sen finns det olika metoder naturligtvis och man kan ha en schysst ton och ge konstruktiv kritik. Eller inte.)

Mata inte trollen: En klassiker som gäller även på twitter som har mängder av troll om det vill sig illa. (Ignorera dom, om du inte vill att din hjärna ska rymma från ditt huvud.)

Smileys: Använd dom inte. (Jag använder dom inte själv men störs inte heller av dom)

Ranter: Dvs att man har så mycket att säga om en sak att det inte får plats i en tweet utan följs av flera i en tät följd. Har inget emot ranter, kör dom själv ibland. Önskvärt för mig är att inte dela upp meningarna utan avsluta tweet med fullständig mening för att lättare kunna hänga med.)

Followers: Följ tillbaka dom som följer dig. (Håller inte med.)

Followers: Du behöver inte följa tillbaka dom som följer dig. (Håller med, man väljer själv vilka man väljer och vilka man är intresserade av.)

Unfollowers: Häng inte ut någon som slutat följa dig. (Det behöver inte vara något personligt, bara att du inte var det hen förväntade sig.)

RT-rant: Att RT:a en hel rant ses ofta som störande. Tipsa hellre dina följare om att följa den personen om hen skriver bra grejer. (Jag håller med.)

FollowFriday: Eller #FF som det förkortas, detta inträffar på fredagar då man rekommenderar twittrare för varann. Gör det gärna med en personlig motivering istället för att bara langa in massa namn under taggen #FF. (Kan nog hålla med, mest för att det är intressantare att ha en motivering till varför personen är bra än bara en grupp som man inte vet något om.)

#SvPol: En tagg som samlar många (MÅNGA) rasister. Den taggen bör endast användas ironiskt. (Inte en helt trevlig tagg, jag tänker att man gör som man vill och behagar.)

#Hashtags: Överdriv inte användningen av hashtags, detta är inte Instagram. (Helt enig.)

#Hashtags: #användintehashtagssomärförlånga det gör att det som faktiskt är väsentligt inte får plats och att det inte är nån som kommer söka på dom. (Sant, dom är bara jobbiga att läsa och helt ointressanta i och med det.)

Korsposta: Dvs skriva samma sak på Twitter och på Facebook. (För oss som har vänner som twittrar kan det bli tjatigt, själv korspostar jag ibland.)

Tävlingar/insamlingar: Starta inte tävlingar eller insamlingar genom att tigga RT:s. (Helt enig, vill man skänka pengar gör man det oavsett människors vilja att RT:a. Tävlingar är bara ett no no. Reklam för ditt företag kan du skaffa dig på annat sätt.)

Övertwittra: Twittra inte konstant en hel dag. (Äh, man twittrar väl efter den tid och lust man har för dagen. Hellre ett levande flöde än ett stendött.)

Ståndpunkt: Stå för det du skriver och dom åsikter du för ut, ursäkta inte med med jobb eller tjänst. (Ja, det är väl lättare att bara stå för det man twittrar än att hitta på ursäkter för sina åsikter? Det blir inte särskilt förtroendeingivande.)

Dubbelkonton: Om du har fler än ett konto, retweeta då inte allt från det andra kontot. (Finns en poäng i det, hade jag velat följa det andra kontot hade jag gjort det. Att ständigt RT:a från det kan göra att jag avföljer helt.)

Twitterberöm: RT:a inte beröm du får av andra twittrare. (Jag är delad. Jag RT:ar sånt beröm jag blir lite extra glad av men att bara RT:a beröm blir lite tjatigt, oavsett om man är Jante eller inte. Men jag är inte helt mot det.)

I slutändan twittrar alla som dom vill och det är precis som det ska vara.

2 thoughts on “Dos and don´ts på Twitter

Kommentera

