Texas chili

Det kan alltid vara lite trilskigt att komma på vad man ska bjuda på för mat när man får gäster. Personligen föredrar jag mat som tar lite tid att äta, gärna lite plock. Tacos kan vara trevligt men det är ju också lite trist, antipasto är en klassiker men som gravid får man stå över de goda italienska skinkorna så det är inte kul det heller. Raclette är en också en gammal goding men utan raclette är det inte så mycket värt.

Då kom jag att tänka på att en gemensam favorit hos våra vänner, mig och maken är Texas Longhorn. Deras olika typer av chilis är mumsfilibaba! Och kan dom så kan väl jag, tänkte jag och fixade i ordning ett recept och såg till att handla det som behövdes. Fubbade lite för i en ”riktig” chili ska det inte vara någon lök i, men va fan, jag gillar lök!

IMG_2827

Det du behöver (för ca 6-8 pers.) är:

  • ca 1 kg högrev
  • 150 g tärnad bacon
  • 5 dl Porter
  • 1 st gul lök
  • 3 klyftor vitlök
  • 1 st anchochili
  • 1 st chipotlechili
  • 2 dl chilisås
  • 400 g rotselleri
  • 2 st paprikor
  • ca 400 g kidneybönor
  • 3 tsk kakao
  • ca ½ dl oxfond
  • 2 msk spiskummin
  • 2 msk paprikapulver
  • 2 msk oregano
  • 2-3 tsk hickorysalt

Jag började med att med att skära upp grönsakerna, köttet och hacka vitlök och chili samt skölja bönorna.

IMG_2831

Stek bacon i en stekpanna och lyft sen över i en gjutjärnsgryta, spara fettet och bryn sen köttet i det och lägg över i grytan.

IMG_2836

Fräs lök, vitlök och rotselleri några minuter, tillsätt kryddorna samt chili och rör om i nån minut, lägg över i grytan. Sen är det bara att hälla i oxfond, kakao, chilisås och porter och låt allt koka i ca 1½ timma med lock på grytan.

IMG_2837

När klockan ringer lägger du i paprikan, låt koka i ca 1½ timma och släng till sist i kidneybönorna och låt puttra nån timma eller två, utan lock på svag värme, så att det gottar till sig ordentligt!

IMG_2840

Sen är det bara att hugga in! Vill man ha lite mer sting i grytan kan man naturligtvis tillsätta mer chili. Jag älskar stark mat, men när man lagar chili till gäster kan man låta dom själva avgöra styrkan, genom att ha chili eller jalapenos som tillbehör. Självklart kan man äta som det är eller med ris/potatis. Jag väljer att göra det med lite olika tillbehör, så alla får plocka ihop sin egen rätt, precis så som dom vill ha den.

Tillbehören jag valt är:

  • tortillabröd
  • tortillachips
  • salsa
  • cheddarost
  • guacamole
  • jalapenos
  • gräddfil
  • ostdipp

Jag som älskar grytor och tycker det är väldigt roligt att laga är detta en perfekt maträtt. Den tar lite tid men när allt väl är i grytan så sköter den sig själv. Jättebra bjudmat som tar tid att äta och serveras till fördel med nån ljus, lättsam öl som t.ex. Corona. Men i detta hushåll är det just nu rätt tomt på alkohol och då bjuds det på cola alt. vatten, Det går fint det med!

Smaklig spis!

Tillägg kväll: Gästerna har gått hem, dagen är slut och så är även maten. Gott betyg alltså!

Kommentera

