Marcus Birro

Såg idag en tweet av Marcus Birro som jag reagerade på, den må vara gammal men för mig gör det ingen skillnad. Jag reagerade mest för att jag tycker det är osmakligt när människor har behovet av att tävla i elände. Nu är jag inte ett fan av honom från start ska kanske tilläggas, men detta är bara så fel.

Skärmklipp

Jag vet inte riktigt vart han ville komma med detta? Och transsexuella är väl ändå inte en ”gruppering”? Han har heller inte avslöjat vilka dessa tiotalet grupperingarna är och varför han inte tar tillfället i akt och talar för dessa. Han är ju ändå en offentlig person och det är, antagligen, många som lyssnar på honom.  Och så länge ingen vet vilka dessa andra grupperingar är, kan ingen annan tala för dom heller.

För med det resonemanget han kör här, är det lite som att, så länge ditt problem inte är störst ska du bara hålla käften och inte klaga.  Det blir lite som ”Jag blev våldtagen” Pscht! Barnen i Afrika. ”Jag blir misshandlad pga sexualitet” Pscht! Barnen i Afrika. ”Jag blir mobbad i skolan. Pscht! Barnen i Afrika. osv.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Det kan vara synd om flera olika personer/grupper osv samtidigt, trots olika sorters problematik. För dom som är utsatta är det jobbigt nog ändå utan att behöva jämföras med andra. Och som skrev på Twitter ”tänker man likadant på andra hållet också? ”Jag ska inte vara glad för det finns andra som har det bättre”?

Jag har iaf inte fått någon respons av honom på den tweeten jag skrev:

SkärmklippKanske för att han känner sig påhoppad för att fler än jag reagerat, kanske för att han inte har något bra svar eller han så kanske han inte har någon lust att stå för det längre. Vad vet jag? Tyst är det i vart fall, men visst, han har ingen skyldighet att förklara sig.

För mig blir det jävligt fel om man ska tävla i vem som har det värst när alla är förlorare, en tävling utan vinnare.

2 thoughts on “Marcus Birro

    1. Ja, även om det var längesen han sa det så är det ändå jävligt osmakligt. Finns naturligtvis många grupper det är synd om men att sätta dom mot varann är bara så idiotiskt.
      Ja, du har rätt. Han borde läsa det.

Kommentera

