Dessa jävla nötter på Facebook

Facebook är bra på många sätt och vis. Man kan hålla kontakt med nära och kära, man kan ha det som ett tidsfördriv, göra reklam för sitt arbete eller ha det som en ventil. Jag gillar FB i mångt och mycket men det finns en sida av denna sociala media som är mindre bra. Alla dessa puckon som samlas i sexistiska/rasistiska/hatiska grupper. Som hetsar varandra och spyr ut den ena dumheten efter den andra. Jag har gått med i gruppen Anmält! där man kan lägga upp, samt uppmärksammas på olämpliga grupper.

Facebook själva verkar inte bry sig nämnvärt. Jag har under två veckors tid (ok, på måndag är det exakt två veckor) anmält minst en grupp varje dag. Responsen jag fått från FB? Noll, jag har inte ens får så mycket som en bekräftelse att dom mottagit min anmälan. En av alla grupper som jag varit med och anmält har försvunnit. Det var en som var väldigt rasistisk. Men jag vägrar ge upp och ”låta dom hållas”. Det har inte hjälpt hittills. Jag tycker dessutom att alla vi som använder oss av FB har ett gemensamt ansvar.

En grupp har jag anmält dagligen utan resultat, det är gruppen ”Tjejer suger”. Ni ska få smakprov på vad som skrivs där:

Skärmklipp

Skärmklipp

 

En användare jag upptäckte idag har gjort en sida för att sälja Anabola steroider.

Skärmklipp

Vi har även den ”charmiga” gruppen ”Vi som blir kränkta över folk som blir kränkta”. Denna sida är alltså ett skämt, den ska vara ironiskt menad. Jag ser inte ironin.

SkärmklippSkärmklipp

Så har vi den objektifierande och sexistiska gruppen ”Tjejer är snyggast i hela världen”. Finns många kommentarer som dom borde ha hållit för sig själva.

SkärmklippSkärmklipp

Detta är bara några få exempel av allt kränkande som finns på Facebook. Personligen har jag tröttnat och anmäler allt jag tycker är knas. Det finns tillräckligt med hat i världen utan att det ska behöva hetsas även på Facebook. Det hjälper inte heller våra barn och ungdomar som väldigt snabbt tar efter vuxna. Jag vill iaf få bort så mycket dåligt som möjligt och det skadar inte om vi hjälps åt, så anmäl gärna!

Kommentera

