Barnmorskan

Vi har idag varit hos barnmorskan igen. Körde igenom den vanliga proceduren: stick i fingret, kissa på sticka, lyssna på bebishjärta, mäta mage och kolla blodtryck.

”Hur känns det? Har ni några frågor, nåt ni funderar på?” Allt känns bra och nej, nu väntar vi bara på slutresultatet.

”Hur var det nu, har ni gått den förlossningsförberedande utbildningen?” Ja, det har vi. (Vi gick den 3&10 Juni!!)

”Åh, vad bra! Vad tyckte ni, var den bra?” Ja, den var väldigt bra, vi är nöjda.

”Ok, vad bra! Ja, då var det väl inget mer, då ses vi om två veckor igen. Ni får ha det så bra så länge!” Ok, tack detsamma.

Ja, det är väl ungefär så det ser ut, varje gång. Inte speciellt skitspännande. Det är naturligtvis bra att gå dit och kolla upp att allt är som det ska, men fan så tråkigt det är. Vår BM är bra, men lite virrig och inte så informativ. Visst hon frågar alltid om det är nåt vi undrar över, men utöver det säger hon inte så mycket.

En sak som jag verkligen gillar med min barnmorska är att hon inte är speciellt intresserad av vad jag väger. Hon frågade mig en gång och jag sa som det var. Dvs att jag vet inte, jag har inte vägt mig för att jag vill inte ha ångest över min vikt under graviditeten, jag vill bara må bra. Det var hon nöjd med, hon resonerade som så, att mår jag bra så mår barnet bra och det är huvudsaken. Jag har hört av andra att dom vikthetsas av sina barnmorskor och t.o.m får nedsättande kommentarer om sin vikt. Sånt är helt åt helvete rent ut sagt. Det är jobbigt nog utan att det ska tryckas ned av dom som ska hjälpa.

 Nu är det bara en raksträcka fram till förlossningen och den vill jag helst inte ens tänka på. Jag tar det när den kommer. Men sen då? Vad händer sen? Lite information om det vore kanske en bra grej. Berätta gärna om att underlivet blir helt ommöbelerad, om håret man tappar, om sexlustens bortfall och återkomst, mjölkstockningen och hur jävla ont det kan göra, svampinfektionerna man kanske åker på osv. Nu har jag personer jag hellre frågar sånt om, än min virriga barnmorska, men jag tycker inte det skulle skada om hon ändå kunde informera lite om sånt. Självmant.

Jag har förstått att barnmorskor överlag är rätt dåliga på att informera om vad som händer sen. Undra vad det beror på?

 
2 thoughts on “Barnmorskan

  1. Åh vad tråkigt men en ”dålig” barnmorska. Jag ÄLSKAR min! Har samma nu som med min dotter. Det var nästan så att jag saknade henne mellan barnen!

Kommentera

