Förskolor

Jaha. Sitter och kollar på förskolor och det är en djungel. Allt låter ju fasligt fint på deras hemsidor men jag vet att verkligheten inte alltid ser ut så. Vi är lite inne på ett Ur och skur-dagis, det är antagligen fördomar men jag har fått för mig att personalen är mer engagerade med barnen och inte står och solar längs väggarna vid utomhusaktiviteter. Det jag vill ha är: lekande lärande, mycket utomhusaktiviteter, upptäckande ska uppmuntras, inte för stora barngrupper och jag vill att vårt barn och hans behov ska ses och tillgodoses av personalen.

För mig är det ganska rimliga önskemål.

Men hur långa är köerna till förskolan? När bör man ställa sig där? Vad bör man tänka på? Har jag missat nåt? Är det nåt mer jag ska tänka på gällande förskolor?

Det känns fortfarande så avlägset. Det är trots all ca 5 veckor kvar till födseln är beräknad, sen är jag hemma ca 11 månader och därefter ska Erik vara pappaledig. Hur länge har vi inte ännu bestämt. Men det är väl minst 1.5 år kvar innan det är dags för förskola. Ja, jag vet. Tiden går fort. ALLA säger det till mig, men faktum är att 1.5 år är rätt lång tid.

Jag vill inte börja oroa mig för om han kommer trivas, om han kommer få vänner osv. Inte än. Jag har en känsla av att man får tillräckligt att oroa sig för.

Kommentera

