Hälsoscones, eller bara väldigt gott bröd.

Bakade scones häromdagen.  Det är en sån där bra grej att slänga ihop när man upptäcker att brödet är slut och man vill ha nybakt till frukost, utan att behöva vänta länge. Detta recept hittade jag i Allt om Mat  som har många bra recept. Dessa scones går bra att frysa så det gör inget om det (mot förmodan) skulle bli något över eller om man dubblar satsen.

Hälsoscones

  • 2 st ägg
  • 2 msk olivolja
  • 1 dl matyoghurt eller cremé fraiche
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl grahamsmjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 krm salt
  • 1 dl torkad frukt, t.ex grovhackade fikon eller aprikoser
  1. Vispa ihop ägg, olivolja och yoghurten. (jag använde rapsolja och grekisk yoghurt)
  2. Blanda mjölsorterna, salt och bakpulver i en bunke.
  3. Häll i äggblandningen och rör ihop snabbt, vänd ned den torkade frukten. (jag valde aprikos och tillsatte även solroskärnor ca 0.75 dl)
  4. Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på mjölat bord och platta ut den till ca 2 cm och ta ca 8 st rundlar.
  5. Lägg på bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 min.
  6. Låt svalna och ät.

IMG_2779

Dom blev riktigt goda, det blev över från frukosten så vi fick till kvällsfikat också. Hur ”hälsosamma” de är vet jag inte det får stå för receptmakaren, dom är väldigt smarriga och det är huvudsaken för mig.

Hoppas det smakar!

Kommentera

