Bra, gott och billigt!

Jag och min man äter ganska mycket vegetarisk mat, dels för att det är bra och hälsosamt men framför allt att det är gott! Idag lagade jag till en veg. gryta som jag hittade på Matvett.se  Där har de en flik för bl.a ”Billig mat” med recept under tian, det var där jag hittade receptet till grytan jag gjorde idag. De har fler recept under fliken som passande nog heter just ”Recept” även ”mat & träning” om nån nu orkar röra sig i värmen. Deras recept är näringsberäknade med kcal, protein, fett osv för dom som bryr sig om sånt. Jag har inte rotat runt så himla mycket men det verkar finnas en del intressant.

Hur som helst, grytan jag lagade ikväll blev fantastiskt god! En fet jävla succé!

 Vegetarisk kokosmjölkgryta med sting

1 burk kokosmjölk light à 400 ml (11 kr)
1 burk krossade tomater (6 kr)
1 gul lök (0,5 kr)
1 msk curry
1 msk olja
4 dl kokta kikärter (5 kr)
300 g fryst hackad spenat (4 kr)
2 msk mango chutney (2 kr)
1 grönsaksbuljongtärning

1 vitlöksklyfta (0,5 kr)
ett paket äggnudlar (10 kr)
1 tsk sambal oelek

Fräs hackad lök och vitlök med curry och olja. Häll i kokosmjölken (jag använde vanlig för jag tycker inte lightprodukter är någon hit) och smula ned buljongen, låt koka i sisådär 5 minuter. Häll i dom krossade tomaterna och den frysta spenaten, låt allt koka upp och släng sen i chutney och sambal oelek med kikärtorna (har du inga kikärtor, ta kidneybönor, bondbönor eller vad du har hemma) och låt det koka några minuter. Klart!

Jag valde Basmatiris istället för äggnudlar men man gör som Kajsa Varg ”man tager det man haver”, ett motto jag lever efter i köket.

IMG_2773 IMG_2774

3 thoughts on “Bra, gott och billigt!

  1. Mycket bra<3
    Själv är jag helveg och nästan vegan. Finns så mycket gott, men viktigast; får du i dig rätt näring nu med veg kost?
    KRAM!

    1. Vi äter inte bara vegetariskt, vi äter kött och också även om det inte är lika ofta som som förr. Och fisk äter vi ungefär två ggr i veckan, så jag får i mig allt jag behöver. Det enda jag äter i tablettform är vitaminer och järntabletter.

      Denna gryta kan jag gladeligen rekommendera då den blev tokgod!

      Kram!

Kommentera

