Bara bröd.

Bullbak igår, då är det inte mer än rätt att jag bakar bröd idag. Måste säga att jag vänjer mig vid det här hemmafrulivet, sakta men säkert. Bakning är dessutom ett ypperligt sätt att sysselsätta sig på, även om jag idag valde ett väldigt lätt brödbak. Jag tycker om dessa rör-ihop-häll-i-form-in-i-ugnen-klart-bröden. Så smidigt och lätt, samt att man stökar inte ned så mycket.

Dagens recept har jag tagit från MåBra och det är ett mörkt filmjölksbröd, detta är verkligen en ny favorit! Blev jättegott!

Detta är till 1 st bröd som man gör i en avlång sockerkaksform.

3 1/2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl pumpa- eller solrosfrön
1/2 dl linfrön
5 dl filmjölk, lätt ev låglaktos
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl mörk sirap

Blanda samman mjölet, pumpa- och linfrön. Rör ihop filmjölk, bikarbonat, salt och sirap. Häll sen i  mjölblandningen och rör tills det blandat sig. Häll i brödformen, som antingen är smörad och bröad eller kläd den med bakplåtspapper. Det gjorde jag. Grädda längst ner i ugnen i 1 1/2 tim på 175 grader. Tycker du att det blir för mörkt är det bara att slänga på lite folie mot slutet. Stjälp upp brödet på ett galler och låt svalna. Klart!

Great success! Blev hur bra som helst! Man kan säkert byta bort vetemjölet mot något nyttigare men sånt bryr jag mig inte om. Allt kan inte handla om kolhydrater.

IMG_2761IMG_2763IMG_2762

Tillägg 15 augusti: Bakade mer bröd idag då det blev så otroligt lyckat! Jag hade däremot ingen vetemjöl så jag testade att ersätta det med rågsikt, det gick finfint!

Kommentera

