Bullbak och elakheter

Då semestertiderna börjar gå mot sitt slut och de flesta (inkl. Erik) har sin första jobbmåndag idag, får jag lov att sysselsätta mig själv. Jag har ju rätt gott om egentid nu när jag går på graviditetspenning och är ledig hela dagarna. Tanken är att jag ska göra klart barnrummet men det är i princip bara spjälsängen som saknas där samt lite smådetaljer. Vårt sovrum behöver målas om då det nu är mintgrönt, förstår inte hur de som valde den färgen tänkte. Men vi får se om jag orkar ta itu med det. Dagens uppgift är iaf att baka bullar!

Här är receptet om någon är intresserad. Ska fylla några med kanel och dom andra med vaniljsocker.

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 dl socker
2 tsk malen kardemumma
1 krm salt
ca 15 dl vetemjöl

För att klara av detta bullbak var jag tvungen att åka och köpa en brödkavel. Det i sig är inga konstigheter om det inte vore för att personen bakom kassan måste kommentera min kropp. Som så många andra. Det började med väldigt harmlöst men slutade med den kommentaren jag är så ohemult trött på.

-Det måste vara jobbigt att vara gravid i värmen nu på sommaren?

-Ja, man är så varm i sig själv som gravid att det blir rätt jobbigt emellanåt. Men jag slipper iaf halka runt på is!

-Ja och det är väl dags snart?

-Det är beräknat till den 3 oktober.

-*Drar efter andan* Oj! Så LÅNGT kvar?! Du är ju rätt stor!

Ja, vad säger man ..? Som gravid är man öppet mål för allas påtvingade kommentarer om hur man ser ut. Som om jag inte vet? Jag har speglar hemma. Jag är medveten om hur min kropp förändras. Tro mig. Väldigt medveten.

Min mage växte väldigt snabbt när den väl började växa. Jag var i princip höggravid i v19-20. Redan då kom kommentarerna. ”Är du säker på att det inte är tvillingar”, ”har de verkligen beräknat rätt datum”, ”Är det en jätte därinne?” ”Oj, är du inte längre kommen och REDAN så stor?” osv. Jag vet inte vad ni vill ha sagt med dessa kommentarer men de hjälper inte. VILL ni ge oss komplex? För kommentarerna gör inte så mycket annat än skuldbelägger. Man känner sig tillräckligt otymplig som det är.

För ett tag sen mötte jag en granne i tvättstugan, hade aldrig sett hen tidigare. Direkt kom det: ” Åh, du är gravid! Kul! När är det dags? Oj, så långt kvar? Är du säker på att det inte är två? Haha! Tjejer brukar inte gilla att höra att dom är tjocka! Haha!” Jag önskar att jag ställt mig och skrikit  5 cm från hens ansikte att ”Nej, jag tror inte NÅGON gillar att höra att dom är tjocka. Knip din käft och skit i hur jag ser ut!!!” Men det gjorde jag tyvärr inte. Jag gjorde som man gör, ler och mumlade nåt om att ”det är bara en” och gick därifrån.

Detta är bara ett par exempel på något som förekommer hela tiden. Varje vecka.

Men nej, jag kommer inte fortsätta vara artig mot er okända människor som fäller elaka kommentarer om min kropp. Det är inte er sak att berätta för mig hur jag ser ut. Låt. Bara. Bli.

Nu plingade klockan, degen har jäst färdigt och nu ska jag baka bullar som om det inte fanns någon morgondag och tänka på hur lyckligt lottad jag faktiskt är. För om man bortser från rövhattarna, så är mitt liv rätt jävla bra!

4 thoughts on “Bullbak och elakheter

  1. Ja jävlar vad jag känner igen mig i det där. Från befruktningstillfället är man allmänt gods. Att bedöma, tycka till om, känna på, skoja om. Särskilt just den där ”är du säker på att det bara är en?” kräks jag på. Nej, den är inte kul, har aldrig varit kul och du har inte kommit på den där fantastiska onelinern själv.

    Jag ska fan börja kommentera min kollegors hängbröst (”men visst har de hängt till sig lite sen vi sågs sist?!”) och valkar (ja jädrar! Otroligt att nån kan tjocka på sig så mycket, så snabbt!”). Vore intressant att se reaktionerna. Förmodligen skulle man ses som ett socialt freak EFTERSOM MAN JU INTE KOMMENTERAR FOLKS KROPPAR.

  2. Jag blir så jävla irriterad på att man, uppenbarligen, blir allmänt villebråd då man är gravid.
    Det är samma sak som om någon är sjukligt smal, tydligen är det mer ok att säga ”men GUUUUUUUUUD vad du är smal” (inte för jag varit med om att höra det;)), men att säga ”fan vad tjock du blivit” är inte ok. Nu var det inte gravida kvinnor jag syftade på i senaste meningen men varför är det ok att säga att någon är smal, det är ju kanske en sjukdom hos den personen också?

    I vilket fall. Folk ska SLUTA LÄGGA SIG I ANDRAS LIV. Basta!

    KRAM

    1. Ja, folk får tycka precis som de vill MEN de ska inte tro att de har någon rättighet att berätta det för den berörda. Jag struntar i hur folk tycker jag ser ut men SÄG DET INTE TILL MIG. Det är inte deras sak, oavsett kroppsform. Så enkelt är det!

      Kram!

Kommentera

