Fylla på bekostnad av barnen.

Juridikprofessor emerita Madeleine Leijonhufvud vill skärpa lagen och förbjuda föräldrar att dricka alkohol inför sina barn.   Jag förstår vart hon vill komma, även om jag inte tror på att lagstifta i frågan. Däremot kan det ändå anledning att polisanmäla alt. kontakta sociala myndigheterna när man ser att det spårar ur. I den bästa av världar skulle det inte inträffa, men vi vet att det är alltför många föräldrar som inte tycker det är någon fara att dricka alkohol med barnen närvarande och kanske har lite svårt med gränser.

Jag tycker inte en uteservering  är rätt miljö för barn, ändå ser jag ofta föräldrar som sitter med sina vänner och barn och dricker öl efter öl. Sånt lämnar en ganska fadd smak i munnen på mig. Eller parkfester, när ungarna får leka själva medan föräldrarna har fullt upp med sitt eget.

Är man på fest kanske inte båda föräldrarna (om två finns) festa till, kanske kan en avstå och vara nykter? Och kanske kan man avvika lite tidigare innan det riktiga röjet börjar om man har barn med sig? För visst kan jag förstå att det kan vara svårt att få barnvakt.

Jag tycker att man gott och väl kan ta nån öl eller nåt glas vin till maten, men mer än så tycker jag är onödigt. Barn märker otroligt tydligt hur vuxna får förändrat beteende av alkohol, då de inte riktigt förstår varför, kan de känna obehag. Barnen känner av ditt förändrade beteende innan du själv gör det. Det tycker jag är onödigt och tro mig, det är ingen skön känsla.

Det handlar inte om att vara en absolutist, det handlar bara om att välja rätt tillfällen.

Ett maskrosbarn slutar aldrig kämpa
de försöker fast de kan få vänta
för det är det som gör oss starka och unika
enskilda individer, olika men ändå lika”

2 thoughts on “Fylla på bekostnad av barnen.

  1. Bra skrivet! Håller med om att nån öl till maten är ok, men mer än så är onödigt. Det är så lätt att tro att det inte märks så mycket på en när en dricker, men det behövs inte så mycket för att en ska t ex börja prata högre, bli flamsigare och så, och som du säger, barn är ju proffs på att uppfatta sånt!

    (/GrrrlMonster på Twitter)

Kommentera

