Jag är för schyssta villkor!

Det är lustigt med de som har inställningen att ”om man inte är nöjd så får man byta jobb” och inte alls förstår varför olika arbetsgrupper strejkar. Det är faktiskt lite sorgligt att ha den synen. Ni kan inte ha behövt kämpa för något.

Ni menar alltså att man antingen ska byta jobb, vilket inte alltid är så lätt, eller jobba kvar och vara tacksam trots usla villkor. Ni är alltså emot förbättringar på arbetsplatserna och att alla bara ska vara jävligt tacksamma att ha ett jobb. Då måste ni ha haft en otrolig tur i ert arbetsliv om ni bara sitter rakt uppochner och är nöjda med tillvaron. Det är inte mycket förbättring som sker på det sättet, men visst ja! Ni är ju så nöjda med allt!

Men jag tänker lite som så, att om jag säljer min tid, vilket jag faktiskt gör, så har jag också rätt att ställa krav. Det är nämligen så, att ibland att saker och ting förändras på ens arbetsplats till det sämre och när det är dags för nytt avtal, kan jag tycka, att det är en ganska lämplig tidpunkt att ta upp detta. Att stå upp för sin sak och kämpa för bättre villkor. Vi har faktiskt rätt att strejka och jag tycker att vi ska göra det när vi är missnöjda med nya avtal. Det är ju vårt enda maktmedel mot arbetsgivarna.

Jag stöttar denna strejk helhjärtat, ja det blir kanske lite mer omständigt att ta sig till ställen med det är en uppoffring jag gladeligen gör för mina medmänniskor. Jag vill att folk ska ha schyssta villkor på sitt jobb, vi spenderar ju trots allt en stor del av vårt liv där och vi ska orka ha ett liv när vi slutar.

Och ja, det är meningen att det ska kännas av att det är strejk.

För om man inte får det för er, om man ”bara ska byta jobb” då kommer det till slut bli så, att ingen vill köra bussen som tar dig till jobbet.

Kommentera

