Konsekvenserna av att ta bort en rasistisk ”facebookvän”

Häromdagen tog jag bort en person från min vänlista på Facebook. Detta p.g.a. uttalanden som ”i min stamtavla har vi icke blandat” och hens i övrigt helt öppna rasistiska åsikter. Detta är inte en person som jag en gång i tiden jobbat med men som jag inte i övrigt umgåtts med och därför känner jag att det inte var någon svårighet att plocka bort hen. Men det slutade inte där, hen började maila mig istället och till slut kände jag att jag var tvungen att blockera denna person då jag tyckte det gick alldeles för långt.

Ni kanske förstår varför när ni sett vår mailkonversation. Denna persons namn kommer jag, naturligtvis, inte att skriva ut. Det är inte intressant med vem det är, snarare hur hen är …

Det började med detta lilla mail:

SkärmklippMitt svar:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

Skärmklipp

Hen:

Skärmklipp

Jag:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

SkärmklippHen:

SkärmklippJag:

Skärmklipp

Det var här som jag blockerade personen, jag kände att det gick lite väl långt och jag har inte behovet av att ha någon relation med Hen.

Man behöver inte älska alla, skitstövlar kommer i alla färger och integration är inte alltid lätt. Många är så rotade i sitt leverne att de inte är beredda på att ändra på sig eller att ge andra människor en chans. Det blir så mycket lättare om alla bara är villiga att vara lite öppna för nya kulturer, nya intryck och kanske, t.o.m. lära sig nya saker.

För mig handlar det om att inte sätta människovärdet i människors hudfärg, vi skiter alla brunt, vi blöder alla rött.

4 thoughts on “Konsekvenserna av att ta bort en rasistisk ”facebookvän”

  1. Bra stil der, Bitter….jeg hadde blokkert selv. Denne figuren kommer man ingen vei med. Trangsynte mennesker.

  2. Lite intressant vändning i retoriken där. Det är du som är trångsynt, oskolad, inte respekterar oliktänkande och hänger upp allt på hudfärg. Tänk jag har alltid trott att det är den som tror att alla av en ras är likadana som är allt det. 🙂

Kommentera

