När män vill bestämma över min kropp

Jag skrev en tweet härom dagen, en tweet som fick reaktioner jag aldrig kunnat drömma om och de som reagerade var alla män. Män som vill bestämma över kvinnors kroppar och rätt till abort.

SkärmklippDetta är för mig en självklarhet. Min kropp, mitt beslut. Sen är det naturligtvis det bästa om man inte blir gravid om man ändå inte vill ha barn, men det går tyvärr inte alltid att påverka. Inget preventivmedel är 100% säkert, inte ens kondom.

Argumenten dessa män var helt uppåt väggarna. Det var någon som tyckte att ”abort inte skulle användas som ett preventivmedel”. Detta är helt befängt för mig. Jag vet ingen kvinna som hellre skulle genomgå en abort, med alla risker det innebär, än att använda något typ av preventivmedel. Abort kan vara oerhört jobbigt både fysiskt och psykiskt.

En annan tyckte att ”Kvinnor måste bli bättre ”beställare” och inte skaffa barn med losers som drar.” Det har vi en klockren skuldbeläggning av kvinnor. Det är inte kvinnors ansvar att vissa män är ”losers som drar”. Det är inte kvinnors ansvar att vissa män är as, det är mäns ansvar att inte vara as. (Ja, det är naturligtvis samma villkor åt andra hållet också)

En man tyckte man skulle förbjuda föräldrar att skiljas/separera innan barnet fyllt 10 år, just för att människor inte skulle skaffa barn/råka få barn alltför lättvindigt. Han menade att statistiken på brottslingar som är skilsmässobarn är större än de som växt upp med båda föräldrarna. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte, men jag tror knappast att svaret är att tvinga människor leva tillsammans. Jag har svårt att se hur två olyckliga människor som tvingas till ett liv ihop skulle lyckas skapa ett lyckligt och harmoniskt barn. Det finns ingen logik i det.

Några män ansåg sig ha rätten att avsäga sig faderskapet om vi kvinnor ska ha rätt att bestämma om vi vill göra abort. Jag tycker nog att det blir större konsekvenser för barnet  att växa upp och veta att den har en pappa som inte vill veta av det, än att välja att skrapa bort en geleklump som knappt är utvecklat.

”Lika korkat som att säga att ni får fixa sperma på egen hand. I min värld är man två om en graviditet.” Nej, det är en person som blir gravid.

Jag fick också frågan om ”Jag ansåg jag hade rätt till mitt eget liv”. En väldigt konstig fråga då jag faktiskt blivit född och inte aborterad. Hade jag blivit aborterad hade jag knappast kunna ha en åsikt.

Sen har vi ju de som tycker att allt liv är heligt, som tex Marcus Birro.

Det är kvinnor som bär barnet och föder barnet, det är inte på något sätt riskfritt, därav är det också vårt val, vårt avgörande om det är något vi vill gå igenom eller inte.

Det fanns fler exempel, men av någon anledning har många valt att ta bort sina svar som de gav mig på Twitter. Vad det beror på vet bara dom.

Det som också är intressant är att 90 % av de män som protesterade var Sverigedemokrater

I Sverige har vi fri abort och det har vi till vecka 18, även om SD vill få ned det till vecka 12. Efter den 18:e graviditetsveckan måste man ha ett tillstånd från Socialstyrelsen. Det gäller alla kvinnor, vare sig ålder, ursprung eller om du bor i Sverige eller inte. En rättighet vi ska kämpa för att behålla och en rättighet många män verkar känna sig hotade av. Man har rätt att göra abort oavsett anledning och behöver inte förklara sig får någon. Det står i abortlagen.

.

Hade det varit män som blivit gravida, hade abort varit en självklarhet.

3 thoughts on “När män vill bestämma över min kropp

Kommentera

