Gravid inte allmän egendom

Att kvinnors kroppar anses vara allmänhetens rätt att kommentera och ha åsikter om är ingen nyhet. Kvinnor bedöms hela tiden efter sitt utseende medan männen bedöms efter deras bedrifter. Det kommer nog, tyvärr, innan det kommer att förändras även om vi feminister gör vad vi kan för att kvinnor ska bli jämställda männen. På alla plan.

Men något jag har upptäckt som gravid är att människor, utan skrupler, har rätten att kommentera min kropp. Jag är nu i vecka 21 och får redan frågan, som tycks vara de flestas favorit: ”Är du säker på att det är bara en?” Eller den klassiska. ”Gud vad STOR du är!” Tack alla, men jag är väldigt medveten om hur min kropp ser ut. Man blir nämligen det när man blir gravid, för förändringarna som sker känns. Jag vet att jag är i size av ett parhus, men det ger dig inte rätten att kommentera det. Du får tycka vad du vill men håll det gärna för dig själv.

Detta har kommit från människor jag träffar för första gången, människor som inte har en aning om hur jag mår eller hur jag hanterar dessa kommentarer. För som gravid blir man ju tjock och då ska man ju tåla att höra det. Nej.

Det är inte heller ok att ta på min mage utan att fråga. Detta är något som faktiskt bara skett av folk jag inte känner eller sådana jag bara är bekant med. Mina vänner frågar direkt. Många av dom har barn själva och vet hur jobbigt det är när folk kommer och tar på en utan att fråga.

En annan sak är att folk, även här kan det handla om okända människor, gärna berättar glatt om sin förlossning. Helt ocensurerat med detaljer som inte ens den mest morbida person vill veta. Vet ni, behåll de historierna för er själva. Vill jag veta så frågar jag. Det är nämligen så att jag är så jävla rädd för förlossningen att jag funderar på att vara gravid resten av livet. Jag vill verkligen inte höra om hur du sprack, sket ner dig, höll på att dö, barnet höll på att dö, att du låg i värkar en vecka osv. Det spär på den rädsla jag redan har.

Jag lever inte i någon fantasi om en förlossning utan smärtstillande, tvärtom, jag tänker ta allt de erbjuder mig och jag kan till och med tänka mig att ta en fylla på Tony´s innan för att slappna av.

Mycket sker säkert i all välmening men det kan lätt bli för mycket. Vill jag veta något så frågar jag och blir glad om ni är villiga att svara men bespara mig spontana förlossningsberättelser.

Jag pratar jättegärna om andra saker, jag är inte min graviditet.

Helt enkelt, visa hänsyn.

7 thoughts on “Gravid inte allmän egendom

  1. Allt det här känns igen både då frun var gravid första gången och i synnerhet nu när hon väntar tvillingar. Annan skön grej är att inte en jävel någonsin rest sig för henne på buss/tunnelbana trots att magen är stor som en badboll.

    1. Det är ett fenomen jag känner igen! Har inte heller blivit erbjuden sittplats trots att det inte går att missa min graviditet. Man tror ju lite på att karma ska hjälpa en då jag gladeligen ger plats själv för äldre och gravida, hjälper av med barnvagnar osv, men nej. Inte en enda har rest sig för mig.

      1. Det var tråkigt att höra detta…själv tycker jag att det skulle vara självklart! Vi borde tänka mer på andra och skärpa oss när vi använder oss av kollektivtrafiken…och inte bara utav den…

Kommentera

