När två blir tre

Jag är alltså gravid, jag har en bulle i ugnen, har blivit på tjocken alternativt på smälllen, eller vad man nu vill kalla det. Resultatet blir detsamma oavsett. Det är hyfsat planerat, så tillvida att jag slutade med p-piller för ett gäng månader sedan och vi tänkte att det blir när det blir och det blir alltså 4 Oktober. På kanelbullens dag. Typ.

Barnets kön vet vi ännu inte om, det är några veckor kvar tills vi får reda på det, för det vill vi veta. Inte för att det har någon som helst betydelse utan bara för att vi är så ohemult nyfikna.

Jag är nu i vecka 15, det är alltså många veckor kvar till slutresultat. Det känns fortfarande väldigt overkligt och vore det inte för ultraljuden skulle jag inte tro på det trots alla ”symptom”. Jag har hittills mått bra, illamåendet har inte varit så farligt eller långvarigt, tröttheten är lite tråkig förstås. Orkar inte vara uppe speciellt sent, de senaste veckorna har jag somnat runt 19-19.30. Också en av anledningarna till varför jag nickade till några gånger under fantastiska Louis CK i Globen. Jag blir också anfådd väldigt lätt men det är som det är och inte så mycket att gnälla över.

Magen börjar sakta men säker att bli större och det börjar bli svårt att få på mig byxorna nu. På jobbet har jag redan få gå upp en storlek och hur det ska gå med arbetskläder när jag blir större återstår att se. Privat så är planen att det ska vara så bekvämt som möjligt så det kommer bli en hel del tights och tunikor. Däremot har jag märkt att det inte är helt lätt att få tag på mammakläder om man inte vill köpa på nätet och vill jag helst inte. Hittills har jag bara hittat det på H&M och det är väl inte företaget jag känner att jag vill stödja så mycket. Fördelen där är dock att det är billigt. Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på kläder jag bara kan ha ett par månader. Är det någon som har bättre koll än jag får ni gärna tipsa om det i kommentarerna här på bloggen, ifall någon annan vill ta del av tipsen. Gärna övriga tips också naturligtvis.

Det blir även till att shoppa loss på barnkläder, barnvagn, skötbord, blöjor osv. Det känns ändå bra att vi har hyfsat med tid på oss så att vi inte behöver köpa allt på en gång. Med detta besked slipper vi också att måla om i gästrummet nu när det istället blir ett barnrum.(Även om jag i ett svagt ögonblick lovade Erik att han skulle få måla det blårandigt i Djurgårdens färger. Min förhoppning är att han glömmer bort det.) Det är lila och det kommer det nu att få vara ett tag. (Vårt sovrum som är mintgrönt kommer däremot inte slippa undan. Jag förstår inte tankegångarna hos de som valde mintgröna tapeter för det är så fult att det inte ens går att förklara.)

Det är också en hel del som man inte får äta eller dricka under graviditeten och det suger ju också en del. I princip så kan man väl säga att det som är gott får man inte röra, dvs skaldjur, kallrökt lax, kaffe och svart te, alkohol (naturligtvis), brie, gorgonzola, chevré, råbiff,  kallrökt kött, sill och massa annat. Att uteserveringarna börjat öppna gör ju naturligtvis att man blir sugen på att sitta i solen och ta en öl men det funkar med det alkoholfria alternativet även om den roliga effekter uteblir. Och det är ingen idé att hymla med att det är jävligt skönt att inte vakna upp bakis.

Det var det som mina vänner tog det på, att jag, som aldrig bangar en fest, helt plötsligt får för mig att vara nykter. Mina ursäkter för det gick inte hem. Alls.

Men nu är det out in the open för alla.  Jag är på tjocken.

8 thoughts on “När två blir tre

  1. Vad roligt! Grattis till erat största äventyr någonsin 🙂 och vad skönt att du mår så bra! En annan har ju aldrig mått sämre..:s
    Gravidkläder är inte det lättaste eller billigaste att hitta. Jag har köpt det mesta på hm men även fr nelly.se. Sen har du ju boob.se, proud.se och mamalicious.se men då kostar det ju lite mer som sagt. I butik har jag inte hittat något tyvärr. Sen är ju också blocket och tradera rätt bra. Fungerar ju även rätt bra att köpa vanliga kläder men i större strl och med mer vidd, men byxor är rätt skönt med anpassade sådana 🙂

    1. Tack för tipsen!
      Överdelar är inga problem känner jag, men som du säger, byxor vill man ju gärna ha lite mera anpassade. Tradera har jag helt glömt bort, där kan man ju komma undan väldigt billigt!

  2. Igen, massor med grattis 🙂

    Jag vill tipsa om blocket och tradera för sånt som skötbord, spjälsäng, sjal, bilstol, vagn etc. Med tanke på allt som behövs är det skönt om det inte ruinerar en helt.

    Önskar er lycka till, det här kommer bli jättebra!
    /caya

    1. Tack! Det ska verkligen bli jättespännade! Känns fortfarande väldigt overkligt, vore det inte för bilderna från ultraljuden skulle jag tro att jag bara gått upp i vikt. 🙂

  3. Hej gumman. Linda från Västerås (fast jag bor ju inte i Västerås längre, men så du vet vem det är;))

    Maria är och firar midsommar här och hon berättade att du är gravid, och jag kände att jag bara ville kommentera och skriva grattis=)

    Det var allt. Och trevlig midsommar förstås.

    KRAM

Kommentera

