Arbetsmiljö

Arbetsmiljö, det är så otroligt viktigt och vi påverkas alla av den oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Det är ofta den som avgör om vi trivs på jobbet eller inte. Den är överallt hela tiden under vår arbetsdag.
Personligen är jag väldigt intresserad av arbetsmiljön och hur den påverkar oss, den fysiska som den psykosociala. Den fysiska är det lätta biten, den går att ta på och är konkret. Det kan handla om dålig belysning, tunga lyft, dåligt arbetsschema, dålig utrustning, att man inte får arbetskläder osv.

Den psykosociala är inte lika lätt, där är det känslor, och känslor är ofta olika för alla. Där handlar mycket om bemötande, hur man agerar med varann och respekten för varandras personer. Skitsnack, exkludering, mobbning, utanförskap, diskriminering, kränkningar, personliga problem är några exempel.

Lite skvaller på fikarasten tror jag inte skadar, det hör liksom till. Men det är en hårfin skillnad mellan skvaller och skitsnack. Det gäller att komma ihåg det. Jag är verkligen inte något helgon men det gäller att tänka på vad man säger och det tror jag gäller oss alla. Man här ofta att ”hos oss är tonen rå men hjärtlig”.  Tänk på att för den som inte tycker den är hjärtlig, är den bara rå.

Det finns lagar för/mot det mesta i arbetslivet. Är det något du är osäker om så googla, allt finns på internet. Arbetsmiljöverkets hemsida är bra och lättläst.

Många arbetsplatser har problem, men det är inte alltid problemen kommer fram. Ofta är det sånt som diskuteras under fikarasten, man pratar sinsemellan men sen stannar det där. Ingen berättar för ansvarig chef och problemet blir således inte åtgärdat för ansvarig vet inte att det finns ett problem. Det kan bero på många saker, man kanske inte känner sig bekväm med att gå till chefen, man är kanske lite rädd. Kanske ser man det själv inte som ett problem för man ”har alltid gjort så”. En ursäkt som inte riktigt faller mig i smaken. Med den inställningen är det alltså ingen idé att försöka förbättra något, ”för man ska göra som man alltid gjort”.

En grej som finns och som du som anställd ska göra är riskrapportering. En sak som jag är ett stort fan av. Dvs, ser du något som du anser är en risk, något som du tror kan göra skada, så ska du kontakta din chef och en riskrapport ska skrivas. Tillbud likaså, det ska göras. Vi har inte bara rättigheter vi har också skyldigheter. Att ignorera risker för att man ”inte orkar” eller för att ”man vet ju om dom” är inte bara egoistiskt och oschyst, det är även en fara för dina kollegor. Vad händer den dagen du är sjuk och en inhyrd tas in, som inte alls vet om detta? Vi har alla ansvar för varandras säkerhet.

Därför bör vi också påminna varann om att följa säkerhetsföreskrifter. Är det så att t.ex varselkläder, skyddskläder osv ska användas så ska de vara på. Följer man inte föreskrifterna kan det vara orsak till uppsägning. Du kan alltså få sparken för en så enkel grej som att du inte har skyddshandskar på dig. Det är inte värt besväret. Läs och följ. Enkelt.

Sen finns det chefer som inte lyssnar men det finns lösningar på det med. Om din chef inte gör något åt saken, om du känner att han inte lyssnar och tar dig på allvar. Då ska du gå till ditt skyddsombud, som i sin tur pratar med chefen. Om chefen fortfarande inte lyssnar kan skyddsombudet ta kontakt med huvudskyddsombudet och de kan tillsammans bestämma om åtgärd. I vissa fall är det så solklart att skyddsombudet direkt skriver en 6:6a. Dvs att man begär att chefen ska åtgärda problemet och lämnar ett datum då man vill ha besked om åtgärd. Allt detta sker skriftligt.

Eller en 7:6 Detta är ett s.k Skyddsstopp. Om man anser att det finns risk för livet, kroppsskada och ohälsa har skyddsombudet rätt att stoppa arbetet. Den enda som har rätt att häva detta stopp är skyddsombudet själv eller Arbetsmiljöverket. Chefen har i detta fall ingenting att säga till om utan bör lösa vad det nu är som behöver lösas.

Det är alltid chefen som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön, men det betyder inte att vi inte är skyldiga att hjälpa till att medverka till en god, säker och trevlig miljö.

Jag tycker att man som chef ska uppmuntra sina anställda till att påverka, komma med idéer och förslag. Anställda har en oerhörd kunskap som är synd att ignorera. Det är vi på golvet som har bäst koll på hur arbetet utförs och har ofta mycket tankar och erfarenhet.

Samverkan, samarbete, samförstånd det är några ord som alltid borde följas åt i arbetslivet. Från båda parter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s