Stulna ord om hemlöshet

Jag googlade ”Nybyggarna” som går på kanal 5, jag ville se lite vad programmet går ut på då jag har lite svårt för Arga snickar-killen. Hamnade på Flashback, stället där fler tycker mer än jag. (Ja, det finns de som gör det, några iaf) Hursomhelst var det, iaf för mig, förvånansvärt många som var positivt inställda till programmet.

Det var en av alla dessa åsiktsmaskiner (ja, jag veeeet. Sten i glashus) som jag lade märke till lite mer. Det visade sig vara en person, som kallar sig Subutex,  som levt ett tag som hemlös och berättade ganska tydligt om sina upplevelser. Jag har snott, (utan skam i kroppen) denna persons inlägg från tråden på Flashback. Jag kan naturligtvis inte garantera någon sanningshalt i det han skriver men jag tycker att man i alla fall får sig en tankeställare.

Det är lite hipp som happ då jag bara klippt ut Subutex egna inlägg men jag tror ni greppar bilden ändå.

”jag och ett par andra av mina vänner ”på gatan” blev under förra hösten/vintern uppmärksammade av en som utgav sig för att vara producent för kanal 5 och hon berättade om den här programidén och frågade om vi var intresserade. hur hon just hitta oss tänker jag inte gå in på men jag tackade så klart nej för det är inte den typ av uppmärksamhet jag vill ha oavsett om det ingår gratis bostad.. däremot så minns jag att jag tänkte ”fan va skön han e den där arga snickaren som vill göra ett sånt här projekt..” samt ”hur i helvete ska de göra för att huset inte ska bli ett pundarhak?”.. återstår att se.

situationen som hemlös i stockholm är verkligen bajs, kan jag lova.. det är inte alls som medelsvensson tror att folk från socialtjänsten sveper in dig i filtar och bjuder dig på varm oboy medans de försöker lösa din situation.. snarare så har man från statens sida valt att SÄLJA UT en del av härbärge-verksamheten till privata aktörer som självklart tar sjukt mycket betalt från staten och erbjuder väldigt lite i genäld till dem som faktiskt är hemlösa.. skiten är så klart underbemmanad o va inte förvånad om någon inte ens öppnar dörren när du ringer på.. att enbart via en port-telefon bli informerad om att ”det är fullt!” är typ standard.. att ens bli insläppt så du får värma dig en stund är bara att fetglömma.

när det kommer till stockholm som stad så inser heller inte många att ALLT stänger vid klockan 01.. centralstationen, tunnelbanan, butiker osv.. det enda som finns är McDonalds, 7-eleven osv.. och de lackar till slut på dig eftersom du inte har några pengar att handla för.. om du försöker hänga inne på centralstation t.ex. så blir du utkastad prick klockan ett för då går ett gäng av väktare genom hela hallen och slänger till och med ut stora gäng med turister som precis kommit till stockholm och kanske ska med ett tåg morgonen efter.. no mercy. som hemlös är man verkligen inte välkommen nån stans.. kommunaltrafiken har som policy att man inte ens får sitta upprätt och sova på deras bänkar.. för er som aldrig varit i den sitsen förut säger jag bara: förbered dig på ett uppvaknande.

jag välkommnar en debatt om detta eftersom det handlar om hur stockholm egentligen är som stad och som filosofiskt och socialt utrymme för dess medborgare.. föreställ er att på natten så finns det inte en enda plats i HELA STOCKHOLM (förutom arlanda flygplats) som är upplyst, uppvärmd och där man bara kan sitta… tydligen så är det bättre att folk som inte kan ta vägen nånstans springer runt förvirrat på gatan tills de blir rånade, våldtagna eller bara så jävla nedbrytna att de hamnar på sjukhus.. jag vågar knappt tänka på alla minderåriga som genom tiderna förmodligen HELT ramlat igenom systemet för det finns ingen som fångar upp dig… till och med ”uppsökarenheten” från socialtjänsten är skygga jävlar o de sitter helst i sin bil nånstans o gömmer sig.. din enda chans är egentligen att bli nedslagen eller påkörd så du får hamna på sjukan över natten..

skulle lätt kunna starta en ny tråd om detta men det här får räcka så länge =)

jo ja tänkte också på det som någon skrev att kanal 5 ”kapitaliserar” på dessa människor, men ja får det inte riktigt att gå ihop.. femman kommer ju tjäna pengar på deras program oavsett, det kan ingen hindra, så vad är problemet med att det samtidigt byggs ett helt hus där folk dessutom kommer få bo.. om man tycker det är att exploatera så får man nog tänka om.. för just nu i stockholm är det INGEN som gör något för hemlösa, förutom stadsmissionen så klart.. de är helt underbara.. glömde nämna dem i förra inlägget.. de är alltså en privat finansierad aktör som helt utan vinstintresse har olika verksamheter där de faktiskt hjälper folk.. vem som helst kan gå till deras ställe på kungsholmen och käka GRATIS varje dag utan någon som helst motprestation bortsett från att du inte ska knarka och bråka under tiden. du behöver fan inte ens visa leg.. du kan plocka på dig rena kläder, tvätta om du vill, eller sova en stund.. tillgång till internet, rådgivning, sjuksyrra eller bara prata med nån av deras väldigt trevliga personal en stund.. vilka jävla änglar de är.. hade inte klarat mig utan dem..

Zeds: kan lova dig att det är flera livsöden som avgörs på gatan varje dag.. ungar som inte vill vara hemma.. folk som kommer till stan för första gången osv.. stockholm är ett jävligt kallt ställe på natten när alla har gått hem och låst in sig.. finns konstigt nog skeva fördelar med att uppleva hemlösheten också, för dem som klarar av det.. t.ex. den självkänslan som medföljer att klara sig utan någonting.. att bara gå ner för gatan mitt på dagen och veta att du kommer överleva.. men alla är ju inte riktigt så smidiga tyvärr och går ner sig direkt.. hade jag t.ex. inte haft flera års militär bakgrund i ryggen så hade jag definitivt fått psykbryt.. men nu visste jag att jag inte kommer dö.. men ja tänker mestadels på ungdomar, äldre, sinnessjuka osv som inte har en jävla aning om hur man tar sig in i trappuppgångar, snor mat på dagarna, håller sig varm osv..

det är en konst att vara hemlös, tyvärr.. om du inte är totalt nedbryten och i princip är inrullad i bajs och har grav heroinavtändning så vill ingen hjälpa dig eller ta din situation på allvar.. hela systemet väntar långsamt in ditt totala sammanbrott innan du får hjälp.. varje person från ”systemet” du möter tittar bara på dig med en sån extrem skepticism att du vill brista ut i tårar.. men vid den punkten finns det inga tårar kvar, bara tomhet.. vilket ingen förstår.. socialtjänsten vill ha ”bevis” på att du ligger på botten.. jag skämtar inte.. så jävla skev är deras policy… de ”fäller hellre än friar” i ALLA LÄGEN.. om du inte fyllt i ett papper vid rätt tidpunkt så är det bara dra åt helvete resten av månaden.. ett totalt byråkratiserat system.. jag har aldrig träffat en socialtjänsthandläggare utanför sitt kontor.. de kan t.ex. anklaga dig för att ha gömt pengar på ditt bank-konto men de vill inte följa med dig dit och ta reda på sanningen.. även om man inte ens har legitimation för att kunna få utdrag på ett konto man inte ens använt på över ett år.. moment 22 var man än vänder sig.

jag hatar dem, verkligen.. tyvärr. o då är jag ändå svensk och betalat skatt här hela mitt liv.. i princp varje reception på socialkontoren runt om finns det oftast en eller flera HELT UTSLAGNA människor som sitter med hela sina liv i plastkassar, eller varför inte invandrare som knappt kan svenska men de gråter för de kan inte mata sina egna jävla barn.. men får ändå ingen hjälp för det fattas något för det byråkratiska systemet.. kontoren har securitas-väktare som receptionister så oftast får man inte ens möta handläggaren som ska avgöra ditt öde för kommande natt… skevt system.. ännu skevare människor.. hoppas helvetet har mer platser reserverade än vad socialtjänsten erbjuder.. det kommer behövas.. tro mig

att politiker, höga tjänstemän, diplomater osv systematiskt utnyttjar prostituerade tror jag tyvärr hänger ihop med den här skiten.. om det fanns ett bra, tryggt ställe som unga tjejer kunde vända sig så skulle torskarna inte lika lätt kunna få deras slapptask avrunkad varje kväll.. vem fan vill egentligen gå till härbärgerna som de ser ut idag? du får dela rum med tre andra människor som du aldrig träffat och som oftast stör, bråkar, rånar, knarkar eller på andra sätt bara e fett obehagliga typ pratar med sig själva eller väggen.. nu kommer jag så klart in på helt andra ämnen men det är nödvändigt eftersom allt hänger ihop…

om man ex.vis eliminerade den ”uppenbara” hemlösheten så skulle ju så klart stölder minska dramatiskt.. folk skulle känna sig mer trygga.. vi skulle inte ha folk som sov lite här och var på hamngatan och birger jarlsgatan eller götgatsbacken på söder.. (de vanligaste ställena).. stockholm skulle bli ett bättre ställe och jag vet att följande uttalande är jävligt konspiratoriskt men ibland känns det faktiskt som att vissa människor högt upp i systemet vill ha det så här… finns ju en gammal tes som säger att de hemlösa i rännstenen som medelsvensson ser varje dag när han går till jobbet är faktorn som medger att systemet fortsätter rulla på… pga rädslan att du själv ska hamna där..

men när fan blev våran sociala trygghet en spelbricka…? hejdå drömmen om sverige.

socialtjänsten i sverige är ett system av system.. dvs olika instanser som skickar folk till och från varandra.. socialkontoret t.ex. ger dig en karta/vägbeskrivning till härbärge, men de ser inte till att du får en plats där.. de vet inte ens om det finns plats utan de säger typ ”skynda dig klockan är snart tio”.. det är någon helt annan avdelning/företag som tar emot dig när du väl kommer dit.. om du är någorlunda ”normal” så vill du förmodligen inte sova i samma rum som människor som sätter nålar i armen.. inte ens pundare med självrespekt vill vara på ett härbärge pga alla psykfall som hamnar där.. det finns nämligen ingen gräns som dras mellan hemlös och efterbliven, så vida inte du själv valt att gå till psyket istället för att hamna hos en handläggare.. dessutom riskerar du att få gulsot, turberkolos, loppor o andra sjukdomar som förmodligen inte ens har namn än.. kort sagt.. trygghetsnätet är bara en myt.. det är inget trygghetsnät det är ett spindelnät.. förstår du mig bättre nu? utvecklar gärna.

men lilla vän… blanketter och byråkrati är bara en LITEN del av HELA problemet som knappast går att sammanfatta på flashback forum, som du verkar hoppas på.. tänk på alla människor som inte ens vågar söka hjälp.. eller dem som är förståndshandikappade o inte ens förstår att de kan gå dit.. det finns liksom en mängd systemfel i vårat ”trygghetsnät” som någon behöver analysera och ta tag i.. klart som fan jag inte förväntar mig att få allt serverat, klarar mig som sagt bra utan socialtjänsten.. men skulle inte du tycka det vore bra om dem som verkligen behöver hjälp kan få hjälp? hur kan du vara så jävla kall så du inte anser att barn, gamla, handikappade osv, folk som inte kan torka sig själva i röven osv, ska få hjälp? jag gnäller inte, jag är fett jävla konstruktiv, jag sätter ord på sådant som är FEL så om du pga det bara vill sätta ord på mig kan du hålla käften.

jo jag har också hört om deras skyldigheter men själv aldrig blivit erbjuden något.. t.ex. hört att om det inte finns tak så kan man få 800 spänn i handen att gå till hotell eller hostel och slagga.. men de enda två personerna ja vet som någonsin fått det är ett sambopar som hotade med att gå till aftonbladet med deras story.. då sprang handläggaren in bland kontoren och kom tillbaka med nån högt uppsatt jeppe och vips så fanns det både pengar och omtanke…

socialtjänsten drivs som ett företag.. de har krav på sig uppifrån.. besparingskrav.. vilket är helt fel… de förhalar all hjälp så länge de bara kan vilket går helt emot principen av att ge hjälp då man behöver den INNAN allt går åt helvete och man är helt nedgången.. här brister de rejält i både moral och tillvägagångssätt.. hela ledet har brustit hela vägen från politiker ner till handläggare.. vad jag frågar mig är hur länge har skiten sett ut så här och hur många människor har börjat med heroin eller prostitution i onödan?

låter soft med 7800 spänn.. själv har jag aldrig sett mer än 4000… hala jävlar. man köper ett busskort och sen har man valet: ska jag hyra en bostad för tre lax eller ska jag äta mat för en hundring om dagen? eller kanske sätta in allt på banken och låta räntan göra jobbet? alla dessa val… (ursäkta sarkasmen)… nope de undviker dig till varje pris, så länge de kan, tills du är på botten. fel på alla sätt. men ”rätt” siffror tydligen.

om de tycker en hemlös kostar pengar idag.. hur mycket tror ni han kostar i morgon efter att han slagit sönder ett par skyltfönster för att tjåla grejer till smack för att sen bli hittad av snuten med nålen i armen och hamna på sjukan.. prislapp tack.. jävla idioter.. tyvärr alltså..

om man går till socialtjänsten med absolut noll och säger som det är.. att man är hemlös och pank.. då säger de ”vi har inga lägenheter att erbjuda så det blir härbärge för dig..” det är jag levande bevis på och kan skriva under med mitt eget blod att det är så det går till.. dvs alternativet är att gå runt på gatan eller att ta chansen och gå till ett härbärge och få spendera natten med en 50-årig nedbajsad tjackis på överslafen, som om du har tur inte rånar dig medans du sover eller varför inte står med kuken i ansiktet på dig när du vaknar? seriöst vem fan vill ha det så bara för att man blivit hemlös?

om man vill ha pengar till hyra så måste man ha lägenheten först.. dvs ett slags kontrakt… så hur får man det? jo man måste oftast langa upp minst tre månadshyror i förväg.. upp emot tio lax.. och hur får man ihop det om man inte har varken familj, släkt eller vänner samtidigt som man är hemlös? nope det går bara inte, det fattar vem som helst, så man blir kvar på gatan pga ytterligare moment 22 i byråkratin.. dvs du ska konstant prestera något för att få hjälpen.. om du t,ex vill ha hjälp med tandvård så måste du betala besöket själv och sen lämna in kvitto.. som du måste lämna in senast innan den 15’e annars så får du vänta ytterligare en månad på utbetalningen..

allt är upp och ner. trust me. snälla sluta tro på ”tryggheten”.. tanken är ju fin.. men det fungerar bara inte.. lovar så hårt. massa mycket misstro och övertro på det egna systemet.. de flesta av er har aldrig ens varit nära hemlösheten.. som nån annan sa: om ni är så säkra på systemet, gå i botten och se vad som händer.. du kommer bli chockad.

edit: läser lite inlägg och börjar bli förbannad på riktigt.. om ni verkligen tror systemet fungerar varför i helvete ligger det människor och sover längs gatorna? varför tror ni unga tjejer horar ut sig för småpengar? jag var också en sovande svensson en gång i tiden och jag minns min egen inställning och tro på att hemlösa på något sätt hade valt sin situation.. att de hellre ville ha knark eller dylikt men det är bara så fel.. önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och örfila mig själv men det går inte, jag får helt enkelt hoppas att nån av er misstroende fjantar i tråden vill träffas över en kopp kaffe så jag kan ta ut mitt agg på er istället ^^

nu känns det som jag gjort mitt i den här tråden.. tack och hej =)

kommer pm’a vissa av er för att snacka mer.. hör gärna av er..

ps… reprisen sänds 0.55.. ska kolla då ja själv inte såg det.

såg hela programmet nu när reprisen gick o ja blev positivt överraskad.. trodde det skulle vara mest bygg men det här va ju en bra skildring av hemlöshet med tanke på att det bara var ett avsnitt.. ja vet inte riktigt vad som skulle vara uppgjort.. att ett härbärge är fullt är ju standard, men kanske inte i den fluffiga rosa fantasivärld som vissa lever i… att nån vill ta självmord är också standard, även om han kanske inte hade hoppat just den kvällen.. att folk tar heroin i källarförråd och offentliga toaletter är även det helt ”normalt” lika så att bli trackad av snuten.. (de ställer inte upp på fejk-konfrontation i tv) så ja tror att du, Kessler, behöver omvärdera din världsbild lite för inget av det som visades kändes uppgjort eller överdrivet..

det enda som förvånade mig var att man inte fick se något våld, men det berodde säkert på att tv-teamet var närvarande.. känner dessutom till c.a en tredjedel av de som inte hade ansiktet censurerat eftersom jag träffat dem både på plattan och olika ”samlingsplatser” för hemlösa så det var absolut inga skådisar om det är vad du tror..

har alltid gillat ”arga” snickaren men nu har han min totala respekt.

kommer försöka följa den här grejen… hoppas det går bra…

ps nån som vet hur det ligger till för dem i nuläget?

okej jag kan bjuda på att husvagnarna som brann upp dagen efter att han va där kändes lite skumt.. det kom jag att tänka på också när ja såg programmet och du påminde mig precis om det.. kan säkert ha varit ett samarbete/samförstånd med stadsdelsnämnden, vem vet..

och jag ser var du är på väg med din fråga och svaret är ja.. producenten berättade att det handlade om att vi skulle få bygga våra egna hus under arga snickarens ledning och som jag tolkade det var programmet redan spikat, så att säga.. om vi ställde upp i programmet så skulle vi även få en bostad, det var givet.. vilket så klart bekräftar tesen om att de flesta som intervjuades i första programmet redan hade varit i kontakt med en producent och sagt ja, kanske till och med redan skrivit kontrakt.. antagligen även gått med på behandling osv för de vill nog inte riskera att bara lyckas spela in två avsnitt och sen skjuter alla heroin igen så fort det finns en betonggrund att sitta på..

människorna i programmet är jag helt övertygad om att de är äkta.. men så klart kan vissa omständigheter kring produktionen vara skapade av dramatiskt syfte.. i princip allt är ju fejkat nu för tiden på tv men ja har gärna lite extra tolerans med just det här programmet eftersom det går till ett så ovanligt bra ändamål samt att jag själv varit hemlös och vet hur de har det… i det här fallet väljer jag nog att enbart misstro hur husvagnarna brann ner… resten känns äkta =)

inte bott på gatan mer än sju månader i sträck.. men kan lova att på den tiden blir man helt acklimatiserad till livet som hemlös.. skaffar flera ställen (p-hus, trappuppgångar, förråd osv) att sova på.. man begår flera brott om dagen, blir bundis med andra som är i samma sits osv.. efter ett tag blir man så inne i den livsstilen att det börjar kännas normalt.. t.ex. behöver man rena strumpor så går man bara in på närmsta stadium eller h&m.. är man hungrig sticker man in på pressbyrån osv.. när vi va större gäng som ”bodde” ihop på olika ställen så brukade jag sno med mig hela papperskassar fulla med mat från butikerna, och bara knalla ut med skiten.. gjorde det oftast helt öppet eftersom det både gick fortast och man fick dessutom reda på om någon såg dig som inte borde göra det.. så om man blev upptäckt ställde man bara ner kassen och gick till nästa butik istället..

vad som gör mest ont med att tjuva e nog ändå den bild man själv förmedlar till andra människor.. känns liksom inte bra att vara på botten men man gör ju vad man måste.. när hungern stiger så sjunker moralen som en jävla sten kan ja lova er.. ibland kunde ja liksom inte hjälpa att barn såg mig när ja blev gripen eller något så min filosofi va att aldrig, ALDRIG bråka när det hände.. om nån la sin hand på mig (oavsett väktare, butikspersonal eller civil) så stannade jag alltid direkt för att undvika våld.. grejen e att för varje gång man torskar så blir man bättre.. det finns bara en viss mängd civilväktare runt stan (de jobbar både på norrmalm o söder t.ex.) så man känner igen dem ganska snabbt..

första gången jag blev gripen (hade tagit en kaffe o bulle på pressbyrån för ja va så jävla desperat den kvällen) så började jag grina för hela situationen va så sjuk.. alla trodde liksom att ja bara tog för skojs skull verkade det som (det va på centralen så ja hade tre väktare omkring mig på en minut efter personalen ringt).. den feta subban som höll mig började liksom säga ”du tror säkert det här är en stor butikskedja” osv ”men vi jobbar hårt här” o allt jag ville va bara slippa va så jävla hungrig.. hade inte ens försökt dölja för henne att jag snodde grejerna men hon sprang efter mig ändå.. så när hon fatta att det va på riktigt så sa hon att ja kunde komma tillbaka och få en smörgås men ja tänker så klart aldrig gå i närheten av henne igen. folk tror verkligen att de som själ gör det för att jävlas.. de behöver omvärdera ALLT.

så mitt straffregister är numera två sidor långt.. i princip allt (förutom två trafikförteelser) inträffade efter det att jag blivit hemlös.. majoriteten av samhället verkar tro att de på botten är lata, försöker slippa anstränga sig osv.. men det är snarare de själva som är lata o inte vill anstränga sig.. således antar de att den hemlöse är en skojare med flera mille på banken.. precis samma behandling som du får av socialtjänsten.. och om man dessutom lyckas hålla sig någorlunda ren, ändå borsta tänderna varje dag osv så är det ingen som kommer ens tänka tanken att hjälpa dig..

obs ja ser inte mig själv som en inbiten hemlös.. ja kallade mig själv aldrig det inför andra för då skulle jag bara skämmas med tanke på att det finns dem som liksom bott på gatan i över tio, tjugor år.. den lilla streetsmarthet jag lärde mig är bara skit jämfört med en ”riktig” lirare som genomskådar dig på tre sekunder.. hemlösa människor är nog de mest sympatiska, givmilda personer jag någonsin träffat.. de har i princip alltid humor med sig o vill väl.. man måste liksom ha varit på botten för att verkligen förstå helheten tänker jag ibland… eftersom jag själv växte upp i villa som sagt och vet hur snacket går där.. de har noll koll.. tyvärr.

sen en tid tillbaka bor jag hos ett ex.. så jag bor inte på gatan men jag är fortfarande hemlös… är långt ifrån ett jobb och tar inte emot några pengar alls från staten… men jag är sugen på att gå till dem igen för att iaf få ”något”.. men egentligen är ja så sur på dem o deras vidriga människosyn, lathet osv att ja bara vill gå in på deras kontor med automatvapen.. de är liksom den gruppen som får pengar av staten för att ”ta tag” i det här.. men de sitter bara och vänder på sina (dina) papper hela dagarna..

brinner som fan för att alla människor ja mött senaste tiden på gatan ska få ha det bra.. det handlar liksom inte så många människor eller speciellt mycket pengar.. kostnaden skulle förmodligen inte bli mer än en jävla nobelfest eller representationsmiddag på slottet.. eller varför pratar jag ens om ”kostnad” när vi så klart skulle spara miljarder på stölder, polis och sjukhusresurser… man skulle lätt kunna ha en öppen mottagning för hemlösa utan några som helst krav så att vem som helst den dan det skiter sig bara kan gå dit och få hjälp, utan massa korkade frågor, misstro och krav.. om man tror folk väljer livet som hemlös framför det normala livet så är man faktiskt hjärnskadad och kan bara hjälpas med en hammare mot tinningen. det inträffar akuta situationer varje dag som aldrig löser sig kan jag lova.. misshandlade barn, fruar, eh män?.. folk som hamnar snett och de försvinner bara i mörkret..

men det kluriga med droger är ju inte själva intagandet… du blir inte en mer destruktiv person bara för att du knarkar.. men om någon som gjort något destruktivt samtidigt går på droger så är hela samhället plötsligt överens om vad som var problemen.. men det är obra att bortse från hela mänskliga spektrat och enbart peka på en aspekt och kalla det för ”problemet”..

i veckan så va jag hos tandläkaren och skulle dra ut en tand.. hon visste om att jag röker cannabis eftersom vi gick igenom sånt först då det är en mottagning för hemlösa.. när första bedövningssprutan visade sig inte ha tagit ordentligt så frågade hon direkt när jag rökte senast, som om det skulle ha nånting att göra med bedövningsmedlets verkan.. vad jag med detta vill påvisa att skuldbeläggningen på drogerna sitter automatiskt i vissa människors psyken.. men man måste kunna tänka längre än så..

det behövs inte mer drogtester, kameror, poliser, socialtjänstemän, och annat trams.. jag kommer hävda tills jag dör att det samhället behöver är omsorgsfulla personer som är lyhörda och vill ta hand om varandra oavsett.. vi behöver bygga upp en känsla av gemenskap, att alla bryr sig om varandra och samtidigt tar hand om varandra.. om nån ramlar ihop på stan så ska människor vilja hjälpa till, inte rusa därifrån, eller hur? om vi fokuserar på själva testandet hurvida ett problem har uppstått så har vi ju redan missat orsaken till varför det inträffade.. dvs redan i utförandet av testet så har vi halkat efter på minst hundra andra områden.. därför är jag emot ”drogtest” och dylikt eftersom man med det slätar över en mycket större ”problematik”

gillar egentligen inte att börja dra upp fakta osv.. för folk borde bara lyssna med hjärtat.. men är det inte så at majoriteten av alla brott sker utan någon som helst påverkan? tror ni att den senaste mutskandalen inom telia affären på två miljarder kronor involverade heroin kanske? nope det var bara ren och skär girighet som var boven, så hur testar man folk för den åkomman nu igen?

3 thoughts on “Stulna ord om hemlöshet

  1. Jag har rebloggat detta mycket viktiga ämne och kommer i morgon att skriva mina åsikter om detta. Tack för att du berör detta svåra och hemska ämne.
    Kram

Kommentera

