Våga vägra vardagsrasism

En vän till mig ställde en fråga på Facebook om vad vi andra anser om moskén och böneutropen. Det handlar alltså om Moskén i Fittja som fått lov att ha böneutrop. Ett kort böneutrop i veckan, inget mer. Frågan löd:

”Ok, så nu blir det böneutrop i Fittja. Det råder en del delade meningar angående detta. Bra eller anus? Vem vågar tycka till om detta extremt vågade ämne i dagens Sverige?”

Svaren var av varierande art. Många var helt ok med det. De resonerade att det finns värre saker som t.ex

”Säger som en vis människa sa:vad är böneutrop jämfört med inflygningarna mot Bromma?”

 ”Hare krishna har haft böneutrop i 50 år i sverige så vad är problemet ! Det är ju ingen som bor nära den där mosken så låt dom böna på tycker jag :)”

”Vi har väl fortfarande religionsfrihet?
Det är alltså en del av våra lagar och våran tradition, våran kultur att acceptera och uppmuntra andra att få utöva sina traditioner.”

 ”Det är irrelevant vad som händer i andra länder, vi skall väl kunna leva i ett samhälle som bygger på tolerans och öppenhet även om det tyvärr inte är så i andra länder.”

Sen fanns det andra åsikter, som inte var lika öppna för andras religion. Alls.

ANUS! Jag blir skjuten eller inlåst om jag inte bär slöja/Burka i deras länder… Så jag kan inte förstå varför???”

” Jag har inget emot muslimer, men skulle vi få bygga en kyrka i ett muslimsk land? Verkligen inte! Dom skulle bränna ner kyrkan och spotta på oss! Så varför ska vi då låta muslimer bygga moskéer i vårt kristna land???”

Detta är för mig helt ointressant. Varför skulle du vilja bygga en kyrka i deras land när du inte bor där och dessutom inte är en aktivt kristen kyrkobesökare ens här i Sverige? Sen finns det svenska kyrkor i bl.a Iran.

”jag vågar vi har lagar om störande av allmänheten därför bör inte böneutrop tillåtas i sverige ursäkta mig men om det är så viktigt med det kan man flytta hem där det är tillåtet.inte kan jag åka till deras land och få en kriste kyrka ens.det räcker nu dom har mosken vilket är viktigast för dom.jag har många islamska vänner som håller med.”

Lagar om störande av allmänhet? Kom igen, trafik kan vara störande, grannar, skrikande barn, glassbilen, byggarbetsplatser är också störande. För att inte tala om alla kyrkor som plingplongar för fullt, de ligger dessutom ofta bra mycket mer centralt än denna moské. Men för all del, vi kan ju förbjuda det med. Sen att du har ”islamska vänner” som håller med? Jag är ledsen men då är de lika inskränkta som du.

”Bra skrivet! Nej precis,jag bor inte där då jag inte VILL det. Hade jag valt att bo där så skulle jag respektera nya landets religion och traditioner. Det är ett medvetet val man gör när man invandrar till ett annat land och då är det väl självklart att man skall respektera lagar och religion i det landet. Något annat är inte sunt förnuft!!!”

Respektera lagar? Vad jag vet är det ingen olagligt med vare sig moskéer eller böneutrop. Snarare följer vi de mänskliga rättigheterna och stödjer religionsfrihet. Och det där medvetna valet, det är inte alltid så medvetet när man flyr från krigshärjade länder.

”Men va fan! Det tramset kan dom hålla på med i sitt hem land, eller innanför egna stängda dörrar till lägenhet och dylikt! I Sverige ska vi hålla på med våra EGNA SVENSKA traditioner! Som att sjunga svenska national sången osv….. Men just det! Det är ju förbjudet att sjunga svenska nationalsången i skolan och dagis pga kränkning och annat trams….Man ska ta seden dit man kommer och acceptera våra Svenska traditioner! Inte tvärt om….. I Sverige tror man på Svenska kyrkan eller Ateism…. Så tycker jag iallafall!!”

Här kommer vi till de vanligaste argumenten. Det där med nationalsången som helt plötsligt blir så jävla viktig. Att vissa, för det är långt ifrån alla, skolor tagit bort nationalsången från skolavslutningen beror på (hör och häpna) svenskar. Det är svenskar som fått en felaktig bild av att invandrare skulle ta illa upp. Detta kan ni inte skylla på våra invandrare och flyktingar som faktiskt inte har med det alls att göra.

Sen detta med svenska traditioner. Många av våra traditioner är influerade av andra länder, vissa är ”stulna” rakt av som t.ex Halloween. Det skulle inte bli så mycket kvar om vi bara skulle tillåta det som är ”typiskt svenskt”. Jag tycker det är toppen att vi tar till oss av andra länders högtider. Finns det anledning till att fira bör vi göra det, det kan vi verkligen behöva i denna värld vi lever i.

Jag är inget stort fan av religion alls, jag tycker att det är ett ganska dumt påhitt, men det finns. Det är inte min sak att förbjuda människor att utöva sin tro. Har vi religionsfrihet så har vi.

 Vill också tillägga att min vän endast ställt frågan och inte deltagit i diskussionen.

Kommentera

