Instagramsekten

Jag har inte riktigt förstått denna Instagram-kärlek som tydligen råder. Att ta bilder på sitt liv i alla möjliga sammanhang och sedan lägga ut för att försöka få så många följare som det bara går.

Jag har själv Instagram och jag har det för att det är schysta filter och det blir fina bilder. Jag har tagit bort nästan alla följare utom kanske 20 stycken, som jag känner. Men även dessa kommer att ryka för jag gillar funktionen i sig och använder den gärna, men jag vill inte att hela världen ska se dom. Man kan välja om man vill ha en öppen profil eller om man vill godkänna personen innan den för följa. Man får iaf välja och det är bra.

40 000 hashtags läggs till för att så många som möjligt ska kunna hitta just din bild, kunna kommentera, gilla och, framför allt, börja följa dig. Visst, jag fattar att det är kul att titta på andras bilder osv, det är jag med på. Jag förstår också att det är roligt att dela med sig av vissa ögonblick och stunder i livet. Inget som helst fel i det, i rätt doser är det mesta ok. Men att spy ut hela sitt liv, det har jag lite svårare för.

Det  finns de som bara lägger ut bilder på mat, blommor och regnbågar (gäsp) och det är fint men kanske inte så kul efter man sett ett otal liknande bilder, även om de är fina.  Husdjur är poppis att lägga ut, hundar katter och fan och hans moster, där finns det många som är lika men guldkorn finns. Djur är ju trots allt jävligt söta.

Många pussbilder, det finns tydligen ett behov av att vissa alla att man är kär i den man lever med/är tillsammans med. Visst, det är rart, om det är nån enstaka, en hel serie är inte lika charmigt.

Sen finns det muskelbilderna från grabbarna som gladeligen visar upp nåt sexpack eller nån biceps och tjejer som gärna visar upp dekolletaget och gör ett försök att se lite småkåt och utmanande ut.

Detta maniska användandet när jakten på nya följare suddar ut gränserna för vad som är ok och inte och man  kanske tappar omdömet en aning och till slut ligger det bilder uppe som man aldrig kan få bort.

Jag föredrar mitt liv oinstagramat och utan filter och följare jag inte känner som ska kommentera.

Kommentera

