Vikthetsen och ångesten

Sitter i godan ro i soffan mätt efter kvällens middag. Startar upp min lap top och ska kolla det sedvanliga, Facebook, Twitter och läsa nyheterna. Började med Aftonbladet.se, längre kom jag inte för det jag såg störde mig så ohemult mycket!

Nog för att det är bra att träna och hälsosamt att vara sund, det säger jag inte emot, men kan man inte vara det med några extra kilon?! Annons efter annons om olika träningsvarianter för att bli smal dök upp. Det var som det skulle bli något slags mantra, ”ät rätt – bli smal”, träna rätt – Bli smal”, kom i smal jeansen osv. Om det var meningen att vi alla skulle se likadana ut, varför gör vi då inte det? Varför är vi så olika formade? Och varför duger vi inte som vi är?

Här är några exempel, de går hårt ut med Aftonbladets egna viktklubb. Man ska Rivstarta, viktsäkra hemmet och vara försiktig med påläggen. Sen har vi tvillingarna som ger dig magrutor. Fint.

Men ni ska inte tro att det tar slut där, åh nej, det kommer mer.

Vi kan även välja mellan att få en ”fight club”-kropp på tre månader eller att komma i smaljeansen på sex veckor.

Det är extra fint att de skriver smal i kursiv stil så det markeras lite mer. Så vi inte glömmer vad som är viktigt i livet.

Inte heller här tar det slut.

Ju mer jag läser desto mer känner jag att jag inte riktigt duger som jag är. Jag förstår att mina extra kilon jag har (och som jag hade komplex för redan innan) inte är önskvärda av dagens ideal.

Här är Jonas. Han skämdes när han bytte om. Ja, det kan jag förstå. Nu när jag förstått att man ska vara smal och att det är väldigt fult att vara överviktig.

Aftonbladets tio (!!!) annonser kan ju inte ha fel.

”Alla kan få ett sexpack”. Jaha, tänker jag och tittar ned på min bilring. Du och jag får inte vara kompisar längre. Du duger inte och du ska bort. Du ska bort och ersättas av sex hårdingar. De som är accepterade. Det står så i tidningen.

Kommentera

